Maj-Elén
Hej, finns det någon som kan ge mig tips på hur jag ska täcka ett 25 meter långt och 1,10m högt staket av armeringsnät? Jag har funderat på murgröna som "bas" och lägga till klematis lite här och där. Det är ganska skuggigt, förutom på en liten bit, där jag har funderat på att ha taggfria björnbär. Frågan är om det är lämpligt att blanda murgröna och klematis och i så fall vilken klematissort som trivs att stå i skugga i stort sett hela dagen. Jag är helt novis på Clematis och tycker det verkar knepigt att veta när, var och hur den ska beskäras.
Finns det någon typ av vildväxande som skulle kunna fungera i dett läge? Och i så fall kanske utesluta murgrönan? Snälla, låt din kreativitet flöda och ge mig lite tips. rose.gif
malarmaster
Hur skuggigt? finns sol del av dagen eller är där skugga alltid?Clematis går bra att ha i halvskugga(definition sol3-4 timmar/dag) men är det hel skugga trivs de mindre bra.Murgrönan går utmärkt i båda fallen o i det fall du har mest skugga skulle jag prova med kaprifol och klätterhortensia istället.Ang beskärning av klematis så finns det 3 huvudgrupper .du måste veta vilken grupp dina plantor tillhör då en del blommar på fjolårsskott o en del på årsskott.Återkom gärna med mer info. Mvh Ulf
Maj-Elén
Hej Ulf, Tack för dina förslag. Klätterhortensia var ett mycket bra förslag, för då behöver jag väl inte tänka på beskäring? Väl? Eller?J ag tar med tacksamhet emot alla förslag som gör staketet lättskött men vackert, jag vill så gärna ha ett blommande staket. Hur är det med kaprifol, måste man beskära den? Staketet går mellan grannens och min tomt i öst-västlig riktning. Husen ligger så nära så det blir mest en gränd mellan oss där. Men på förmiddagen är det sol där kanske 2 timmar, max. På eftermiddag-kväll är det nog sol där 3-4 timmar. Dessa angivelser gäller på sommaren när solen står högre på himmelen. På vinterhalvåret är det knappast något ljus där. Grannen har dessutom en gigantiskt stor ek som skuggar och släpper en massa löv som jag misstänker försurar jorden en del. För övrigt är jorden mycket genomsläpplig på gränsen till sandig.
Är det något jag har glömt att beskriva så är det bara att säga till. Majle
Finn Klematis
Hej!

Ditt staket är av armeringsmatta. Jag är tveksam om klätterhortensia,
som klättrar med sugrötter får fäste i den.
Ett enkelt,billigt och lättskött förslag. Sätt klematis Vitalba. Fyra plantor
täcker hela staketet.

Finn
malarmaster
Klätterhortensia behöver inte beskäras men problemet blir nog snarare jordmånen.du behöver förstärka med torvmull för att få mer fuktighetshållande jord.vad gäller klätterförmågan så är det riktigt att den har sugfötter men det går att fläta in den i nätet vartefter den växer.det är ju ett engångsjobb eftersom den inte behöver skäras ner. clematis vitalba,skogsclematis skulle också gå .den växer kraftigt o behöver inte heller beskäras hårt men blir väldigt risig om man lämnar den utan beskärning särskilt när staketet bara är 1.10 högt.har själv clematis i ett nätstängsel o det är lika jobbigt varje år att hålla det snyggt.tänk dock på om du har barn ,den är giftig o kan orsaka hudirritation om man får växtsaft på huden.kaprifol går också bra o den är inte lika kitslig med jorden.beskärning sker genom att man tar bort döda/risiga grenar . Ulf
Finn Klematis
CITAT (malarmaster @ 02-04-2010, 18:45) *
Klätterhortensia behöver inte beskäras men problemet blir nog snarare jordmånen.du behöver förstärka med torvmull för att få mer fuktighetshållande jord.vad gäller klätterförmågan så är det riktigt att den har sugfötter men det går att fläta in den i nätet vartefter den växer.det är ju ett engångsjobb eftersom den inte behöver skäras ner. clematis vitalba,skogsclematis skulle också gå .den växer kraftigt o behöver inte heller beskäras hårt men blir väldigt risig om man lämnar den utan beskärning särskilt när staketet bara är 1.10 högt.har själv clematis i ett nätstängsel o det är lika jobbigt varje år att hålla det snyggt.tänk dock på om du har barn ,den är giftig o kan orsaka hudirritation om man får växtsaft på huden.kaprifol går också bra o den är inte lika kitslig med jorden.beskärning sker genom att man tar bort döda/risiga grenar . Ulf

Hej!

Helt riktigt alla klematis har giftig sav och kan ge hudirritation om man gnider sig med den.
Kaprifol är giftigare än klematis.

Finn
Maj-Elén
Hej igen och tack alla ni som har gett mig så bra förslag. Det var jättebra att ni påtalade att klematis och kaprifol är giftiga. Själv har jag inga hemmavarande barn men grannen har två kottar, så jag får väl informera dem om risken. Barnen brukar inte hålla till där men man vet ju aldrig. Det är väl i så fall kaprifolen som får oranga bär som kan vara lockande för barn att smaka på.
Jag ska i alla fall läsa på och fundera på om vitalba skulle vara bra där. Klätterhortensian skrämmer mig inte att den skulle vara jobbig att hålla efter, det är ju bara ett trevligt pyssel att trä in den i nätet. Och den har så fina blommor.
Nu har jag en annan fråga då. Hur många plantor av klätterhortensian behöver jag till 25 meter? Vitalban verkade vara en riktig växtgigant som täcker hela längden med bara 4 plantor. Nu ska jag fundera lite. Majle
CillaM
CITAT (Maj-Elén @ 02-04-2010, 20:51) *
Hej igen och tack alla ni som har gett mig så bra förslag. Det var jättebra att ni påtalade att klematis och kaprifol är giftiga. Själv har jag inga hemmavarande barn men grannen har två kottar, så jag får väl informera dem om risken. Barnen brukar inte hålla till där men man vet ju aldrig. Det är väl i så fall kaprifolen som får oranga bär som kan vara lockande för barn att smaka på.
Jag ska i alla fall läsa på och fundera på om vitalba skulle vara bra där. Klätterhortensian skrämmer mig inte att den skulle vara jobbig att hålla efter, det är ju bara ett trevligt pyssel att trä in den i nätet. Och den har så fina blommor.
Nu har jag en annan fråga då. Hur många plantor av klätterhortensian behöver jag till 25 meter? Vitalban verkade vara en riktig växtgigant som täcker hela längden med bara 4 plantor. Nu ska jag fundera lite. Majle

Räkna med att klätterhortensian står och stampar ett antal år innan den tar fart och växer. Och visst behöver man hålla efter den när den väl är så stor att den lätt tar över, det mesta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon