HotLips
02-04-2010, 08:06
blötla frön för 1,5 vecka sedan, sådde efter ett dygn. hur lång tid brukar det ta innan de tittar upp? de står varmt, men rätt mörkt.
Christoffer
02-04-2010, 09:05
Brukar ta 2 veckor, men det har hänt att det tagit upp till en månad, så ha hopp!
Mina började gro efter 2 dagar. Kan det vara nåt fel på dom då eller har jag gjort ngt fel tro. Dom står varmt och ljust med plast över.
Christoffer
02-04-2010, 18:38
Jag har aldrig heller förstått varför vissa gror fortare än andra. Jag har haft frön som ska ta 6-12 månader att gro, men grott på en och en halv vecka. Märkligt det där.
I fjol sådde jag av egna fröer som var plockade 2008 - inte ett enda frö grodde.
I år hade jag kvar fröer från 2008 och tänkte nu kasta dem men la allt i fuktat hushållspapper - papper+fröer+papper - i en plastbruk med lock.
Efter 5 dagar hade jag en hel skog i burken.
I år sådde jag även en annan färg som jag köpt fröer till. Gjorde på samma sätt med fuktat papper i plastburk. Alla fröer har grott.
Malin_MeL
02-04-2010, 19:57
jag har sått i två omgångar iår.
första gången missade jag blötläggningen men såg till att jorden var riktigt blöt första dygnet...det grodde inte
andra omgången sådde jag 8 fröer, fyra av dem grodde.
I år har jag inte sått blomman för dagen (än) men annars är min erfarenhet att grotiden snarare är två dagar än två veckor.
Olle
Tog någon dag för mina att gro har jag för mig. De var de första av fröna jag sådde som poppade upp.
Malin_MeL
02-04-2010, 21:14
glömde skriva det jag skulle
de som grodde, de grodde fort, typ 2 dagar
Pauline/Sthlm
10-04-2010, 15:22
under fyra dagar här också (inte blötlagda men jorden var lite för blöt så det gick väl på ett ut), galopperar vidare på fönsterbrädan nu
Epikuros
10-04-2010, 17:01
Tre dagar för mig och de fortsätter växa otroligt mycket sen de dök upp (nästan som ogräs).
Turinna
22-04-2010, 13:43
Min erfarenhet är att de gror efter några dagar, utan blötläggning.
Viktigt är att inte plantera djupare är fröets storlek.
Ett tips är också att toppa dem vi 2-3 bladpar och att sätta toppen i ett glas med vatten. Då växer det ut nya rötter och du år minst dubbelt så många plantor gratis! Och de toppade plantorna blir förgrenade och kraftiga.
Detta funkar även med luktärt!
Lycka till!
H Anders
23-04-2010, 07:40
När jag köpte Blomman för dagen-fröer från Impecta stod det att de skulle ruggas med lite sandpapper innan blötläggningen.
Jag gjorde så och flera fröer började "röra på sig" redan efter 30 timmars blötläggning.
Sedan grodde de på ett par dagar i vanlig blomjord.
Moonbeam
27-04-2010, 17:29
Sommaren 2008: Jag gnuggade mina med sandpapper, la dem i blöt och sådde. Ingenting hände. Använde sen jorden till en balkonglåda för pelargoner eller vad jag nu skulle ha däri. Tjoff! så växte det upp en hel hög med blomman för dagen, som lyckades få tag i min torkställning som stod intill. Eftersom jag jobbade så hann den växa snabbt runt ställningen och tog över den totalt
Jag la inte mina i blöt innan, men det tog 6 dagar innan den första började komma upp =) Men jag har hört att det kan ta väldigt mycket längre tid, så man får ha tålamod.
CITAT (Moonbeam @ 27-04-2010, 18:29)

Sommaren 2008: Jag gnuggade mina med sandpapper, la dem i blöt och sådde. Ingenting hände. Använde sen jorden till en balkonglåda för pelargoner eller vad jag nu skulle ha däri. Tjoff! så växte det upp en hel hög med blomman för dagen, som lyckades få tag i min torkställning som stod intill. Eftersom jag jobbade så hann den växa snabbt runt ställningen och tog över den totalt

Ja, det där... Jag har hällt all såjord i en plastpåse för jag tänkte hälla ut jorden i rabatterna senare. Nu är det fullt med saker som har grott där!!! Men den stora frågan är VAD som har grott! Jag menar, jisses! Där har jag bara öst ned allt som det inte har hänt något i krukan när det borde ha hänt något samt det som blivit över vid omskolning... Skulle kanske hälla ut jorden på ett speciellt ställe och se vad som tar sig. Gillar ju att experimentera...!
Malin_MeL
29-04-2010, 19:38
CITAT (Peztis @ 29-04-2010, 19:11)

Ja, det där... Jag har hällt all såjord i en plastpåse för jag tänkte hälla ut jorden i rabatterna senare. Nu är det fullt med saker som har grott där!!! Men den stora frågan är VAD som har grott! Jag menar, jisses! Där har jag bara öst ned allt som det inte har hänt något i krukan när det borde ha hänt något samt det som blivit över vid omskolning... Skulle kanske hälla ut jorden på ett speciellt ställe och se vad som tar sig. Gillar ju att experimentera...!

Spännande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.