Driver upp olika sorters tomat som sedan ska in i växthuset. Har använt mig av en växtlampa (högtrycks natrium) När tomaterna sedan kommit upp en bit 5cm har jag ställt dom i ett svalare rum utan lampa. Vill ha tips på hur man får kraftiga stammar på tomaterna och undviker att de bara skjuter i höjden.
/Simon
Rosmarin
02-04-2010, 08:50
Tomater behöver mycket ljus för att inte ränna iväg och bli rangliga. De vill inte heller ha det för svalt. 18° och extrabelysning brukar bli bra.
När du skolar om dem kan du plantera dem djupare i de nya krukorna. Går fint att sätta dem så djupt så att nedersta bladparet hamnar ljust över jordytan. Om man planterar om så, så bildar plantan nya rötter på stammen som är under ytan och plantorna blir kraftiga och fina.
malarmaster
02-04-2010, 08:53

Ulf
Åsa, mälardalen zon 2
02-04-2010, 09:37
+olika sorter blir ju olika i växtsättet, högväxande tomater som man tjuvar blir alltid rangligare än små kompakta busktomatsorter, oavsett vad man gör. Vi har bara sorter som tjuvas i växthuset på jobbet och vid uppdrivningen behöver de stödpinne och vi har ju ändå bra proffslampor, klimatdator och dyl. de behöver ändå stöd eftersom sorterna är såna att de inte blir kompakta.
Crazy4Flowers
02-04-2010, 22:35
Vet inte om det stämmer, men en som odlade fina tomater och sålde häromkring sa att det viktigaste var att dom stod trångt från början, typ plugg och så gick man upp bara lite i storlek vid omplantering. Har inte odlat så mycket tomat, vi får se hur det går för mig i år. Har sått några sorter, det är säkert 12 år sedan jag hade egna tomater.
Som Rosmarin skriver, svalt OCH ljust. Upp med lampan i ditt svala utrymme så blir dom nog kraftiga och fina.
Limpan86
05-04-2010, 14:59
Varför tog du bort lampan? Tomaterna behöver så mycket ljus som möjligt. Risken att de blir rangliga är betydligt större utan lampa än med.
Så: fram med lampan, plantera om dem djupare och vänta med extra näring fören efter några veckor efter omplantering (jorden du planterar i innehåller ju näring).
Lycka till
CurlySue
06-04-2010, 11:31
jag har mina tomater i köksfönstret med ett ljusrörsarmatur över, plantorna frodas och blir kraftiga. har aldrig kört dem i svalare. utan de får stå i rumstemperatur till det är dax att skola om dem.
Piccante
06-04-2010, 12:22
Vissa påstår att vind gör tomater kraftigare. När det blåser och ruskar om i stammarna så stimuleras tillväxten. Man kan simulera det genom att "kittla" sina tomater genom att försiktigt stryka mot håren på stammen med en pensel eller med papper (använder man fingrarna så kan det klia då vissa är överkänsliga mot tomat).
susanneedgren
15-04-2010, 11:02
CITAT (Markus_H @ 06-04-2010, 13:22)

Vissa påstår att vind gör tomater kraftigare. När det blåser och ruskar om i stammarna så stimuleras tillväxten. Man kan simulera det genom att "kittla" sina tomater genom att försiktigt stryka mot håren på stammen med en pensel eller med papper (använder man fingrarna så kan det klia då vissa är överkänsliga mot tomat).
Det ska jag testa!
Låter bra att säga
- Vänta jag ska bara gå och kittla mina tomatplantor
Passar på och klämmer in en fråga här angående temperaturer.
Jag har inglasad balkong, vilken temp bör jag minst hålla där ute/när kan jag lägga ut mina tomater.
Jag har dom nu under högtrycksnatrium på toaletten:O Men jag antar att tempen är över 25 där då det är rätt varmt och pollenet inte riktigt vill fungera som det ska.
Temperatur? Mini? önskvärt?
Crazy4Flowers
30-04-2010, 09:08
En bra sida att kika på
http://tomatsidan.se/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.