Full version: Ledsna orkidéer?
robertgoulet
Har blivit ombett att sköta om min mammas kära krukväxter under en längre utlandssemester. När jag fick syn på hennes orkidéer av typ Phalaenopsis blev jag dock smått bestört. Bladen är alldeles veckiga och de saknar liksom all stuns och är istället helt mjuka och sladdriga. En fyra-fem plantor handlar det om, och uppvisar samma symptom. Någon som kan ge vägledning om vad som kan tänkas vara fel? De står ljust och får sparsamt med vatten vad jag vet...
mbn
CITAT (robertgoulet @ 02-04-2010, 13:19) *
Har blivit ombett att sköta om min mammas kära krukväxter under en längre utlandssemester. När jag fick syn på hennes orkidéer av typ Phalaenopsis blev jag dock smått bestört. Bladen är alldeles veckiga och de saknar liksom all stuns och är istället helt mjuka och sladdriga. En fyra-fem plantor handlar det om, och uppvisar samma symptom. Någon som kan ge vägledning om vad som kan tänkas vara fel? De står ljust och får sparsamt med vatten vad jag vet...

De är kanske alldeles för sparsamt vattnade? confused.gif
Sussie F-Flower
Jag tror också att dom har fått för lite fukt. Efter en kall februarimånad och en halvkall marsmånad så har nog elementen varit varma nästan hela tiden vilket gör att de torkar upp mycket fortare.

Prova att sänka ned dom en och en i en hink eller ho, eller fyll ytterkrukan med vatten ända upp, men INTE i själva bladrosetten, och låt dom stå några minuter innan du häller av vattnet.
Imorgon eller nästa dag kan du känna om bladen blivit något lite fastare. Känns dom det så kan du doppa dom igen inom 10 dagar.

Om dom har luftrötter som spretar uppåt så kan du bara ta en blomdusch på dessa. Luftrötterna behöver också nämligen få fukt.

Hoppas det går bra med mammas orkidéer och att dom piggnar på sig igen. yes.gif
robertgoulet
Tackar - ska testa att doppa dem per omgående. Det där med elementen tror jag definitivt stämmer i det här fallet iaf... smile.gif
pejori
CITAT (robertgoulet @ 05-04-2010, 10:47) *
Tackar - ska testa att doppa dem per omgående. Det där med elementen tror jag definitivt stämmer i det här fallet iaf... smile.gif

Ta upp och kolla rötterna innan du doppar!!!
(det dör dom inte av) Mina var torra och slokade, så jag vattnade först och kollade sedan.
BIG misstake vill jag lova.
Mittklumpen i krukan var dyngsur, och rötterna ruttna i mitten.
Så kolla först, är rötterna ok, vattna igenom dom.
aldo
Titta in här
http://www.orchidehuset.se/joomla/

Man kan läsa och lära sig mycket .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon