fjonke
Fick höra av en kompis igår att man inte ska lägga ekbladen i komposten. Glömde fråga varför då samtalet handlade om annat så nu undrar jag om ngn känner till det här och varför det är så. Vi har några ekar i utkanten på tomten och nu ska det krattas löv här. Ska man lägga dom löven någon annanstans?
hattstugan

Ekblad bryts ned långsamt! De är så "hårda"! Finfördela lite med gräsklipparen och lägg i egen hög! Förmultnar så sakteliga då!
Myosotis
Det var väl nånting med att de innehåller så mycket garvsyra också?
Piccante
CITAT (Myosotis @ 02-04-2010, 14:41) *
Det var väl nånting med att de innehåller så mycket garvsyra också?

Men det gör tepåsar med. Det verkar finnas väldigt mycket rädsla för allting. Eklöv är sura ja, men i naturen bryts de ned med tiden och lövkompost brukar bli väldigt bra kompost. Lite grövre inte helt förmultnade delar ger ju mer struktur åt jorden.
Bengalow
Både ek- och boklöv innehåller stora mängder garvsyra, som gör att förmultningen går väldigt långsamt. Kan du undvika det, så gör det! Såvida du inte vill ha en surjord....
Aqvakul
Garvsyran i ek- och boklöv är till förfång för själva förmultningsprocessen, som går långsammare. Resultatet när de väl förmultat, blir inte sämre eller surare. Själv brukar jag lägga eklöv tillsammans med lite jord under buskar där jag vill ha ett poröst lager, t.ex. under rhododendron, och då är ju en långsam nedbrytning en fördel.
Bengalow
Kanske rätt, Aqua, men urlakning av garvsyra under nedbrytningen skapar en surare miljö, och det passar ju bl.a. Rhododenron alldeles utmärkt, så det var ett bra tips!
Aqvakul
Tveksamt faktiskt om det blir så mycket surare... men om så vore så är ju ingen skada skedd, tvärt om..
fjonke
Tack alla för svaren. Nu har jag återigen blivit lite klokare och lärt mig lite mer om trädgården.
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 02-04-2010, 15:24) *
Men det gör tepåsar med...

Kan man lägga för mycket te i komposten? Här blir det väldigt mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon