Full version: Hornborgarsjön
cic
Just nu är det ca 9500 tusen tranor vid Hornborgarsjön. Funderar på att ta en sväng dit på måndag, men vad tror ni "fågelkunniga", kan jag vänta en vecka och kanske åka nästa helg? Inte hinner de väl dra vidare?
Aqvakul
Förra året nådde de sitt maximum 30/3 med 18 500, men var fortfarande över 15 000 en vecka senare.

allt enligt uggis tråd..

Du kan väl PM:a honom...
aanderss
om ni kollar här http://www.webbkameror.se/
så kan ni se några webbkamror i från tranorna där
cic
Tack tack. Beror ju lite på väder också. Trist att åka om det är SPÖregn. smile.gif
Berith
Åk! Och njut! bravo.gif Vi brukar också ta nån tur dit varje vår.
cic
Jag älskar att åka på utflykt. smile.gif Och jag kan titta lika mycket på alla fågelskådare som jag tittar på fåglar.. sleep.gif
Aqvakul
CITAT (cic @ 03-04-2010, 09:06) *
Jag älskar att åka på utflykt. smile.gif Och jag kan titta lika mycket på alla fågelskådare som jag tittar på fåglar.. sleep.gif

Ja, fågelskådare är ett släkte för sig..
gladepetter
Du kan kolla statistiken från Hornborgasjön....www.hornborga.com
cic
Tack tack. Men det är en värdelös och svårnavigerad sida. Tranorna tar jag nästa helg.
Aqvakul
CITAT (cic @ 05-04-2010, 10:44) *
Tack tack. Men det är en värdelös och svårnavigerad sida. Tranorna tar jag nästa helg.

Här har du statistiken..
cic
CITAT (Aqvakul @ 05-04-2010, 11:00) *

He he.. Tack du. Klart jag hittar med det gör inte sidan mindre värdelös.. wink.gif
Uggi
Hej Aqva, jag var själv klar att lägga till den länken, frugan och jag åker nog ut en sväng i em och tar en kopp kaffe i den gamla skolan, gott kaffe och hembakat bröd, det är värt ett besök. tummenupp.gif
cic
Jag tänkte ju som sagt åka idag, men vädret är tråkigt. Och så tänkte jag åka när det är som flest tranor. När tror du peaken blir Uggi?
Aqvakul
CITAT (Uggi @ 05-04-2010, 11:08) *
Hej Aqva, jag var själv klar att lägga till den länken, frugan och jag åker nog ut en sväng i em och tar en kopp kaffe i den gamla skolan, gott kaffe och hembakat bröd, det är värt ett besök. tummenupp.gif

Ha en bar dag! tummenupp.gif

Hustrun och jag ska gå en kort bit utanför huset idag...
Uggi
Jag tror den har varit i år, hittis mest på Påskafton, men det kan vara fel, lite beroende av väderleken den kommande veckan.
cic
Det kunde man gett sig tusan på. Jag skulle åkt i dag alltså. Suck sad.gif
Uggi
CITAT (cic @ 05-04-2010, 11:36) *
Det kunde man gett sig tusan på. Jag skulle åkt i dag alltså. Suck sad.gif

Sånt är livet, man får aldrig var riktigt glad.
Du får hoppas på det bästa till nästa helg, om det är 1000 tranor mindre så märker du ingen större skillnad:
trostar.gif
cic
CITAT (Uggi @ 05-04-2010, 11:49) *
Sånt är livet, man får aldrig var riktigt glad.

Eller hur! biggrin.gif
Ralf
CITAT (cic @ 03-04-2010, 09:06) *

eller 5 cm nysnö!
cic
CITAT (Ralf @ 05-04-2010, 12:10) *
eller 5 cm nysnö!

fear.gif Fy va läskigt!
Ralf
CITAT (cic @ 05-04-2010, 12:38) *
fear.gif Fy va läskigt!

Realitet i sthlm, tom fåglarna har gått in o ser på TV eller gör något annat än att sjunga...
Blomstertanten
I förrgår var jag och tittade på alla svanar vid sjön Tysslingen i Närke.
2570 sångsvanar fanns det där då och så såg vi en havsörn tummenupp.gif
Min första havsörn biggrin.gif men tyvärr var den lite för högt upp för att fastna på bild.
Men mååånga svanbilder blev det ! rolleyes.gif
cic
HEJ TANTEN! wub.gif Du viftar fortfarande på höfterna! biggrin.gif

Svanar är ju lite läskiga tycker jag. Vackra på håll men otäcka på nära håll.
Blomstertanten
CITAT (cic @ 05-04-2010, 12:56) *
HEJ TANTEN! wub.gif Du viftar fortfarande på höfterna! biggrin.gif

Svanar är ju lite läskiga tycker jag. Vackra på håll men otäcka på nära håll.

Jag hade gärna gått lite närmre men det fick man inte sleep.gif
cic
CITAT (Blomstertanten @ 05-04-2010, 13:12) *
Jag hade gärna gått lite närmre men det fick man inte sleep.gif

De attakerar ju! Bits! Och väser.
Ralf
Jag har haft stoor svan på relingen till min båt. Vi matade honom med knäckebröd. Men stoppade när han ätit halva paketet... Då blev han arg.
Aqvakul
CITAT (cic @ 05-04-2010, 13:15) *
De attakerar ju! Bits! Och väser.

yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon