MayaLisa
Jag ska bygga tak på min nya altan i vår och då infinner sig genast frågan om jag ska ha klar eller mjölkig plast. Det är vågig plast som det gäller . Jag har ett rum innanför , eller två eg. för köket ligger innanför rummet, så jag är rädd att det kan bli mörkt med den vita/mjölkiga plasten...erfarenheter och tyck , please.
Sussie F-Flower
Är det inte så att den "mjölkiga" plasten har lite glasfiber i sig, för att bli starkare???
Jag har för mig att dom sa det när jag bytte mitt altantak för 4-5 år sedan... g.gif
theseraphim
Mjöliga tak eller tak som inte är genomskinliga är just det för att dämpa solljuset men också för att behålla värmen. Det är det yrkesodlare och dylikt använder sig av.
Ralf
CITAT (MayaLisa @ 02-04-2010, 14:40) *
Jag ska bygga tak på min nya altan i vår och då infinner sig genast frågan om jag ska ha klar eller mjölkig plast. Det är vågig plast som det gäller . Jag har ett rum innanför , eller två eg. för köket ligger innanför rummet, så jag är rädd att det kan bli mörkt med den vita/mjölkiga plasten...erfarenheter och tyck , please.

Nej det är minimal skillnad. Jag har mjölkig plast och det är inte ett dugg mörkt.
Bengalow
Ljusgenomsläppligheten är närmast detsamma - ligger på 93-95% för bägge. Fördelen med "mjölkiga" tak är att du inte blir så bländad av solen på sommaren.
Ralf
kom på en till fördel(?) undrar hur det ser ut med avrinngar o smuts av olika slag på ett klart tak.... ja det kommer ju regn regelbundet så det spolas nog bort men lite syns det säkert.
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 02-04-2010, 16:16) *
kom på en till fördel(?) undrar hur det ser ut med avrinngar o smuts av olika slag på ett klart tak.... ja det kommer ju regn regelbundet så det spolas nog bort men lite syns det säkert.

visst är det så, ett klart tak ser snabbare skitigt ut och kräver därmed nogrannare skötsel...
malarmaster
Vilket väderstreck gäller,har du full sol ?Helt klart bättre med mjölkigt tak,du kommer säkert att upptäcka fördelen med solskydd ,solsegel eller dyligt också.Jättebra att kunna spänna upp ett lakan eller liknande under taket på högsommaren för att skugga,det blir olidligt ljust annars.Tänk också på kvaliten på plasten,köp minst ett tak med tjocklek 1 mm annars blir livslängden inte så lång.det ska ju funka inte bara på sommaren utan också tåla snö,vilket en del har fått lära sig i vinter.Tänk också på att ett enlagers tak bildar kondens o det kan bli blött under morgnar o kvällar på vår o höstkanten.Har du råd skulle jag rekommendera ett minst tvåskiktstak(kanalplast).Kostnaden blir mkt större men man undviker många framtida problem o livslängden är mkt större .Har själv ett trelagers o det är inne på sitt tjugonde år.Dyrt när jag köpte det men nu i efterhand billigt. Mvh Ulf
MayaLisa
Jag ska bygga så att jag förlänger huset , det kommer alltså var ett "nocktak" norr-söder.
Har ett tokbra jättestort vitt tyg i polyester eller nåt. Har tänkt sätta det som skuggväv.
Tack för alla goa råd. Jättebra tyck!
Ralf
Vet ej hur det ser ut på marknaden idag, men jag skulle försöka köpa köpa detta nya glas med "nano"-beläggningar som gör att inget fastnar på glasskivorna. Det är sådan beläggning på alla nya glasfasader. Smuts kan i princip inte fastna.
Peztis
Har också korrugerat plast på altantaket och japp - det blir skitigt... Sedan beror det ju säkert på lutning osv, mitt lutar inte så där jättemycket men säkert enl normen i alla fall.
På de 11 år vi har bott här har taket hunnit bli sprött och gulnat (det var dock inte nylagt då utan har nog legat där ett par år innan dess) så det är nog dags snart att fundera på lite arbete där (också).
Nolbo
En ytterligare aspekt på de hela är att det blir mycket trevligare ljus under ett "mjölkigt" tak. Vi har ett sådant tak precis utanför vardagsrummet och det ger inte alls det trista blå ljuset inomhus. Jag tycker att ljuset känns naturligt. Har även haft blått tak tidigare på ett annat ställe- det ser fint ut i början men det åldras snabbt. Mitt råd är absolut att köpa "mjölkigt" tak!
Sollan A
Har klart tak, (inte blåfärgat) förlängt från huset. Em sol, inga problem. Är tacksam att jag valde det, inga problem med smuts. Bra ljusinsläpp till köket. Helnöjd!!!!
KarinSKARA
Undrar om det inte är lättare att hålla rent ett plant tak, typ kanalplast? De där med vågor tycker jag alltid det ligger skräp på i "spåren".
Vilket du än väljer tror jag det är viktigast att ta reda på hur mycket det tål.
För något år sedan vet jag att massor av folk fick sina tak förstörda av hagelskurar.
Kanske var det gamla, spröda skivor de hade men det var många som klagade och ALLA kan väll inte haft 25 årtak tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon