Full version: Potatis i hink
solkatten
Jag odlade potatisen Maria och Congo i hinkar och dylikt på altanen.
En zinkhink som blev förpassad till framsidan pga av utrymmesbrist (25 tomatplantor tar plats upptäckte jag). I den skördade jag 12 STORA fina Maria potatisar. Jättekul.
Lätt att skörda, bara vända upp och ner på hinken tongue.gif
Nanna
Vad roligt! Jag misslyckades verkligen med samma sak förra året. Fick många men nästan obefintliga potatisar som helt enkelt inte ville växa mera.
Susanne i Linköping
I förrfjol hade jag en hink med en Blå Congo och fick ett antal hasselnötsstora potatisar. Dessa var så söta att jag lade dem i en skål, ställde i skafferiet och glömde så småningom bort. I våras hittade jag dem i form av långa groddar (själva potatisarna hade skrumpnat bort nästan helt). Groddarna stoppade jag ner i kökslandet och kunde i höstas skörda ett hyfsat antal normalstora potatisar. tongue.gif

Men hur gör man för att få stora potatisar direkt i hinken? blink.gif
Virgo
Så gör jag.

1dm lager jord
3 potatis
1dm jord igen
jorden ska vara gödslad (ko)
vattna
när det gröna kommer upp , på med mera jord
när det gröna kommer upp igen , på med mera jord
när det gröna kommer upp igen , på med mera jord
osv ända nästan upp till kanten.
Glöm inte bort att vattna.
Blir ett redigt kok av färskpotatis.
Betty
Så gjorde jag med och jag fick 30 stycken lagom stora, mumsiga potatisar. smile.gif De avåts andaktsfullt till matjesill och gräddfil. wub.gif
Susanne i Linköping
Så gjorde jag med, tyckte jag, fast med bara en sättpotatis. Möjligen skördade jag lite för tidigt (har glömt när). Nåja, jag fick ju potatis året därpå istället. smile.gif
Virgo
Är det tillräcklig lucker jord kan man köra ner handen och känna efter lite försiktigt hur stora potasisarna är.

Fördelen med tre-fyra potatisar är att det blir många små goda, lagom till ett redigt kok.

Se bara till att dillen är färdig oxå och sillen tagits upp ur akvariet nån vecka innan så att inläggningen oxå blev klar! laugh.gif
vickeva
När kan man odla potatis i spann?
Betty
Här uppe är det rätt vanligt med hundar i spann. rolleyes.gif
Jag är inte så säker på att det skulle vara så lyckat med potatisodling i spann... trasslar kanske in blasten i linorna... får odlingen nertrampad av snabba hundtassar... laugh.gif laugh.gif tongue.gif
Eva St
Har odlat potatis i Weibulls "Potatistunna" så som Virgo beskriver det har funkat bra genom att fylla på jord allt eftersom blasten växer.
Eva St
vickeva
CITAT (Betty @ 08-01-2004, 23:02)
Här uppe är det rätt vanligt med hundar i spann. rolleyes.gif
Jag är inte så säker på att det skulle vara så lyckat med potatisodling i spann...  trasslar kanske in blasten i linorna... får odlingen nertrampad av snabba hundtassar... laugh.gif  :lol:  :P

Jag skulle ALDRIG ha hundar i SPANN!!!
tongue.gif för mig är en spann en "plasthink", säger jag hink menar jag i plåt eller liknande...
Och som svar på nästa fråga: Ja, vi säger rullebör. Det vet ni väl vad det är...? laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Virgo
CITAT (vickeva @ 08-01-2004, 16:09)
När kan man odla potatis i spann?

Har man varmväxthus så kan man nog börja redan nu.
Annars är det lagom med mars/april att börja gro potatisen och sedan ställa odlingen i uppvärmda växthuset.
Betty
Här kommer ett hundspann!

Äldre modell av rullebör. (bilden från Råå muséum)

Modernare variant av dito.

Roligare variant! laugh.gif

Jodå vickeva, vi vet vad ni menar när ni säger fel!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif Det heter faktiskt skottkärra! tongue.gif
vickeva
CITAT (Betty @ 09-01-2004, 11:01)
Jodå vickeva, vi vet vad ni menar när ni säger fel!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif Det heter faktiskt skottkärra! tongue.gif

tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon