Full version: balkong
boxer2
Skulle vilja för första gången i mitt liv ha blommor på min inglasade balkong. Bor i Malmötrakten. Där kan bli rikligt med sol och jätte hett om det är en fin sommar. Jag har persienner, så skugga kan ordans. Vill ha något fint blommande. Ettårig gärna, så den håller för sommaren bara. Hängande går bra men inget måste, doftande vore trevligt. Jag är väldigt duktig på att döda dem pga förmycket/för lite vatten, så gärna en tålig sak. Vad har ni för tips till mig? De ska alltså hänga i amplar.
abbbe
Är det soligt/hett så gör det inget om du vattnar sommarblommor för mycket 000.gif . Det finns faktiskt mycket att välja bland:
Pelargoner - Här finns hängande sorter som fyller bra.
Petunior - Finns i många olika sorter: hängande som ohängande, doftande som doftlösa.
Åsa, mälardalen zon 2
+Ju större amplar desto bättre, kan du hitta såna med vattenreservoar är de mycket bra. På en solig balkong tar det inte lång tid för en vanlig liten ampel att torka ut.
boxer2
Hej Och tack för tipsen jag fått. Så speciellt stora amplar hade jag inte tänkt mig. Solen kan man gömma bakom persiennerna men vart det blir bet, säkert upp emot 40grader om det räcker. Inte säker. smile.gif Har ni fler tips på lättslötta blommor jag kan på min blakong? Tacksamt vore om de även tål regniga och mörka sommrar. Brukar ju inte ha så fina sommrar i här nere i Skåne. Tack alla som hjälper till. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon