Har satt frön av dessa, men har ingen erfarenhet alls av tomater. Är det något speciellt som man skall tänka på när det gäller just vildtomater
Åsa, mälardalen zon 2
02-04-2010, 21:00
Det är ingen skillnad när det gäller odling ifall det är vildtomat (det korrekta svenska namnet på den arten är dock vinbärstomat) eller en vanlig tomat.
Vinbärstomaten har en mycket stor växtkraft och behöver stor plats på höjd och bredd, det blir en ganska stor planta (små goda tomater men inte några större skördar). Sorten behöver inte tjuvas men grenarna är mycket långa och veka så man kan behöva binda upp den. Har man den i växthus kan man behöva klippa i den ifall den blir så stor att den kväver grannar eller förhindrar att man kan gå in i växthuset.
krukan82
07-05-2010, 11:44
Hej, jag satte frön av vildtomat från Impecta förra året och det blir som sagt jättestora plantor, ganska veka som behöver bindas upp både i stam och i grenar. Ska tydligen inte tjuvas. Jag hade dem ute mot ett altanräcke i söderläge zon ett. Tyckte att det blev ganska stora skördar med små goda gulröda frukter. Av de tio frön jag sådde blev tre stora plantor, tre grodde inte alls och fyra växte dåligt och dog vid ca 4 dm. Så så fler än du vill ha!