Full version: kopparlönn
Silur
Hur växer rötterna på en kopparlönn?
Går de på djupet eller ytligt?
Skulle 70 cm djup jord räcka?
Aqvakul
70 cm är ganska mycket, men vill du vara på säkra sidan så kan du ju höja upp jorden några decimeter. Har du lerjord, så bidrar det också positivt genom att förbättra dräneringen.
Huggorm
Lönnar brukar generellt sett ha ganska ytliga rotsystem, och 70cm är som sagt inte illa. Jag tror det kommer fungera bra. Kopparlönn (acer griseum) är ju dessutom ett träd som inte blir extremt stort, så det hjälper ju också.
malarmaster
delikata frågor om rotsystem.skogslönnar/parklönnar har stora kraftiga rotsystem medan japanska lönnar har ytliga o fina rötter.hur fallet är med griseum vet jag inte men har själv ett ex på grund jord o där är inga problem.oftast är det så att kan inte rötterna utvecklas som de vill blir trädet mindre samt växer sakta.men håller med huggorm,70 cm bör räcka för ett litet träd förutsatt att det får tillräckligt med näring o fukt .Vad har du föresten under jorden,berghäll? Ulf
Silur
CITAT (malarmaster @ 02-04-2010, 19:11) *
delikata frågor om rotsystem.skogslönnar/parklönnar har stora kraftiga rotsystem medan japanska lönnar har ytliga o fina rötter.hur fallet är med griseum vet jag inte men har själv ett ex på grund jord o där är inga problem.oftast är det så att kan inte rötterna utvecklas som de vill blir trädet mindre samt växer sakta.men håller med huggorm,70 cm bör räcka för ett litet träd förutsatt att det får tillräckligt med näring o fukt .Vad har du föresten under jorden,berghäll? Ulf

det är berghäll under jorden.
Huggorm
Det kan innebära att det lir torrt vid långvarig värmebölja på sommaren, men det får nog vara en riktigt lång värmebölja. Och trädet skickar iväg rötter dit det finns vatten, och hittar nog någon grundvattenström
malarmaster
tummenupp.gif ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon