Full version: info om rotsystem
malarmaster
ser att det är flera som frågar om typ o storlek på rotsystem.har själv inga uppgifter på prydnadsträd o buskar men det kanske finns.Någon som vet var ? Ulf
Piccante
rotsystem är ungefär i proportion till trädets krona.
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 02-04-2010, 19:26) *

och kanske snarare större än mindre...
Huggorm
Här finns en del intressant att läsa:

http://www.mistra.org/download/18.95ef1710...psrapporten.pdf
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 02-04-2010, 19:28) *

lagom långsfredagsläsning... giggle.gif

Glad påsk på dig, Huggorm!

Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 02-04-2010, 19:41) *
lagom långsfredagsläsning... giggle.gif
Glad påsk på dig, Huggorm!

Skall jag tolka det som att du tyckte det var tråkig läsning? Jag håller faktiskt inte med, jag tycker det är riktigt intressant. Men så har jag ju en passion för träd som få andra kan matcha rolleyes.gif

Glad påsk själv!
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 02-04-2010, 19:44) *
Skall jag tolka det som att du tyckte det var tråkig läsning? Jag håller faktiskt inte med, jag tycker det är riktigt intressant. Men så har jag ju en passion för träd som få andra kan matcha rolleyes.gif

Glad påsk själv!

Inte tråkig, men "tunga grejer" som man måste ta lite tid på sig att ta till sig..
malarmaster
Tack,huggorm där fanns en hel del intressanta saker Nattlektyren fixad! Ulf

CITAT (Markus_H @ 02-04-2010, 19:26) *

i allmänhet är det så men jag är mer intresserad hur rotsystemet ser ut på ett specifikt träd. Pålrot,hjärtformat,ytliga eller djupa rötter? hur aggresivt är det m.m ? viktigt att veta vid plantering,placering osv. Ulf
Anders Roslagen
Stort tack för den länken, Huggorm. Pdf:en är nu sparad på datorn, det ska bli toppen att läsa, har skummat lite redan. Kunskapen om rotsystem är inte så stor, det är ju inte lätt att undersöka. Men man kan ju lära sig förstå principerna genom såna där studier och att ta del av andras observationer. Sedan varierar det utifrån jordmån, näring och nederbörd och annat.

malarmaster, det du frågar om kan nog ingen svara på riktigt. Vissa typer av rötter är dessutom vanliga i en ungdomsfas/etableringsfas och andra senare. På lerjord är det sedan annorlunda än på mullrik jord, osv.

Någon ställde för länge sedan en fråga här om vinbärsbuskars rotsystem. Eftersom jag hade grävt upp några gamla buskar och noterat noga kunde jag berätta att de har ytligt rotsystem. Men andra hade andra erfarenheter visade det sig! Hos dem gick rötterna rakt ner, djupt! Så olika kan det vara pga olika förhållanden på platserna.

malarmaster
har läst /laddat ner länken från huggorm o det stämmer nog att det är svårt att ge ett svar då det tydligen varierar med jord m.m .hittade dock en rapport från köpings kommun parkavd. där man gått igenom hur aggresiva rotsystem är mot avlopp osv. avstånd till hus o vilka trädarter man ska undvika i närheten av fastigheter. skall se om jag hittar den länken igen då den gav en del svar. Ulf
Petter
Lägg gärna upp den länken när du hittar den. Jag är en av dem som frågat om rötter den den senaste tiden, tyvärr utan att få svar. I träd, rötter och ledningar hittade jag en liten lista över vilka arter som ställer till problem med ledningar, men någon sammanställning av olika arters rotegenskaper har jag inte hittat. Med lite google-skills och tålamod går det att hitta uppgifter om rätt många buskar (som jag är intresserad av), men det är svårt att verifiera och värdera källorna.
Bassam
Hej

Närheten av roten är lika med närhet kronan på växter .

Obs omkrets rot cirkel = omkrets växter krona .

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon