sillu1
Som nyinflyttad i november i radhus så är det mycket som finns i trädgården som jag inte har en aning om vad det är. Största gåtan nu är detta träd/buske som planterats som insynsskydd på en uteplats. Förra ägaren sa att den hette paraplybuske men namnet är nog bara på grund av formen för när jag söker på det så stämmer det inte.

Den har en grov stam som grenar utgår från och växtsättet med grenarna påminner lite om de nedersta grenarna på en gran, så såg det ut i varje fall med de vissna bladen på... Av det jag kan se på de bruna gamla bladen så påminner det om tujaliknande grenar på nåt sätt, lite flikiga men mjuka... Svårt att förklara. Grenarna växer också bara åt ena sidan mot solen men tror att den är klippt så.

Har bara denna bilden just nu men jag kan ta flera bilder om det skulle underlätta.
Ska åka till plantagen senare idag så jag ska ta med mig en kvist får vi se om de kan hjälpa till.

Tack på förhand.

Ullis som ser fram emot mycket nya upptäckter i trädgården.

[attachment=48609:busken_copy.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske någon hängkaragan?

om de gamla bladen är väldig flikiga kanske fjäderkaragan

http://www.esveld.nl/htmldiaen/c/caalor.htm
Aqvakul
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-04-2010, 13:38) *
Kanske någon hängkaragan?
om de gamla bladen är väldig flikiga kanske fjäderkaragan

http://www.esveld.nl/htmldiaen/c/caalor.htm

Jag har också tänkt lite i de banorna. Den gröna barken är ju också "typisk" för ärtväxter...
malarmaster
Går inte att säga med hjälp av fotot vad det är.skulle gissa på med hjälp av växtsättet att det är ett oxbär ympad på en grundstam för att få ett hängande träd.finns i flera sorter oxbär ,hängsälg,benved m.m.I toppen på stammen där grenarna går ut sitter ympen. Skulle behöva ett bättre foto. du kan kolla på nätet efter cotoneaster horizontalis så kanske du ser om bladen stämmer. Ulf
GunnellF
Min första tanke är ros (nån buskros)! Men det är som sagt svårt att se även om man förstorar bilden (den pixelerar rätt snabbt).

Kan du ta en bild på närmare håll?
sillu1
Tack för era svar. Jag har dels varit ute och kollat ordentligt på trädet och tagit lite bättre foton.
Jag hade med mig kvist till plantagen och hon sa att de är en asiatisk/japansk lönn! När jag dök in i den för att ta foton så såg jag ju även små "näsor"
Får erkänna att mina fingrar är allt annat än gröna :-)

Såg på nätet att de finns i väldigt olika färsställningar på bladen så det är väl bara att vänta och se...på bilder tagna förra sensommaren så är den helt ljusgrön.

[attachment=48614:lonnblad.jpg]

[attachment=48615:lonngren.jpg]

.

Av det lilla jag hunnit läsa så ska man inte beskära den nu på våren utan vänta till hösten? Den får växa fritt nu i sommar så får vi se till hösten om man kan göra något..
Aqvakul
Där ser man - japansk lönn... man lär så länge man lever, fast fröställningarna var ju väldigt avslöjande..
Alexander-VG-zon3
angående beskärning så behöver du nog inte beskära den så mycket, däremot kan det vara bra att ta veck alla döda grenar och skott (det blir snyggare och växten mår nog bättre av det).

lönnar beskärs under JAS (juli-aug-sept).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon