Full version: Busk & Indiankrasse
Polly66
Hej alla!

Har försökt läsa igenom alla tidigare trådar om mitt problem, men vet inte om jag blev så mycket klokare!
Så nu blev det ett inlägg till...

Antar att jag sådde för tidigt (trots att jag läste mig till när det var dax att så)
Min plan var att flytta dem till en svalare plats då de börjat grott. Men...
Nu har jag inte haft möjlighet att göra det ännu o det har ju givetvis resulterat till att de blivit väl höga o rangliga!

[attachment=48611:Krasse.jpg]

Min fråga är därför...
Om jag planterar om dem i de kärl de ska vara i till sommaren,
planterar de djupare, så den långa stjälken försvinner under jord,
kanske toppar den lite, eller?!
Sedan flyttar jag den till min svalare plats som det var tänkt...

Kan det funka tror ni?!
Åsa, mälardalen zon 2
Att plantera dem direkt i de stora byttor de behöver under sommaren direkt låter inte som någon bra ide. Det är bättre att gradvis plantera om dem i större krukor + placera dem i ett så ljust fönster som möjligt (OBS!ljust fönster är inte = det mest solgassande fönstret). Det går bra att plantera ner dem djupt ända upp till hjärtbladen brukar gå bra. 1 planta /kruka brukar vara lagom.

(själv har jag för det mesta direktsått krasse utomus under början av maj ofta är det ingen jättebrådska med vanlig krasse, fjärilskrassen kan dock behöva lite längre förkultivering)
Polly66
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-04-2010, 15:25) *
Att plantera dem direkt i de stora byttor de behöver under sommaren direkt låter inte som någon bra ide. Det är bättre att gradvis plantera om dem i större krukor + placera dem i ett så ljust fönster som möjligt (OBS!ljust fönster är inte = det mest solgassande fönstret). Det går bra att plantera ner dem djupt ända upp till hjärtbladen brukar gå bra. 1 planta /kruka brukar vara lagom.

(själv har jag för det mesta direktsått krasse utomus under början av maj ofta är det ingen jättebrådska med vanlig krasse, fjärilskrassen kan dock behöva lite längre förkultivering)

Ja, förstår nu att det kanske varit bättre att direktså längre fram, men jag inbillade mig att det kunde vara en smart ide att förkultivera då det blir vår här uppe rätt sent!

Får jag fråga varför det inte blir bra om jag planterar dem direkt i de rätta kärlen?!
Åsa, mälardalen zon 2
Små frösådda plantor som sätts direkt i en stor jordvolym brukar stanna upp i tillväxt (ofta börjar de inte växa förren rötterna har fyllt stor del av krukan) + övervattningsrisken ökar väldigt mycket och ofta blir resultatet att många av plantorna vissnar bort.
Polly66
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-04-2010, 17:28) *
Små frösådda plantor som sätts direkt i en stor jordvolym brukar stanna upp i tillväxt (ofta börjar de inte växa förren rötterna har fyllt stor del av krukan) + övervattningsrisken ökar väldigt mycket och ofta blir resultatet att många av plantorna vissnar bort.

Tack snälla för en förklaring som jag kunde "acceptera"
Annars hade jag nog chansat ändå (pga plats o kruk brist)
och tänkt att det nog inte kunde bli så fel ändå... blush.gif

GlaPåsk o tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon