tvilling77
03-04-2010, 15:47
vad ska man plantera tillsammans med rosorna nu i början så att man får en fin rabatt innan rosorna vuxit sig lite större? jag kan inte så där jättemycket om blommor men tycker mycket om Dahlia! Vad har ni runt era nyplanterade rosor?? Förslag mottages gärna! Tänkte prova mig på att ev förkultivera så att det blommar tidigare!
octachoron
03-04-2010, 16:04
Dahlia blommar sent, ofta blommar rosorna också då.
Jag har satt vårlökar, dvs narcisser och tulpaner som ska blomma innan rosorna. Det är för sent att sätta nu som lök men man kan köpa krukor med blommnade narcisser och plantera ner, det gör de i England för att undvika oväntade bara fläckar i rabatten på våren.
Annars blommar många aklejor tidigare än rosorna och kan vara ett kompliment.
Ezereht
03-04-2010, 18:13
Lavendel, nävor, nepeta, klätt, olika klockor (blåklocka, toppklocka, murklocka), och en favorit är salvia. Riddarsporre (men giftig).
tvilling77
03-04-2010, 18:28
Lavendel är ju vackert! :-)
Ezereht
03-04-2010, 18:33
Tagetes kanske inte är så vackert, men håller jorden friskare (utsöndrar en doft som rotnematoder som äter rosrötter inte gillar).
tvilling77
03-04-2010, 18:36
hmm..ja tagetes tillhör inte favoriterna direkt..jag gillar liljor oxå men dom blommar väl samtidigt som rosor?
gulmåra
04-04-2010, 19:34
Hej Tvilling77!
Jag har mycket nävor, isop och vädd bland mina rosor. I en rabatt har jag bara stjärnflocka, som är en favoritväxt, tillsammans med två rosor.
Stjärnflockan blommar länge men en stund även tillsammans med gallican Belle de Crécy och mossrosen Nuit de Young. Stjärnflockan finns från mörkt rosa till grönvitt.
[attachment=48663:Stj_rn_gr_n.jpg]
Hm, jag får en miniatyrbild med också?? Hur nu det gick till och inte får jag bort den...
mitt förslag är som ovannämnda...nävor, aklejor och lite stormhattar...!
tvilling77
05-04-2010, 06:11
Tack för era svar! Är detta fleråriga växter eller återkommer dom? Hur stora blir dom ungefär?
octachoron
05-04-2010, 09:47
Nävor är fleråriga, akleja är en perenn men ofta ganska kortlivad som självsår sig så den känns långlivad.
Lavendel är en flerårig halvbuske, dock inte så härdig i norra Sverige (upp till zon 4).
Det finns MÅNGA nävor som blommar i olika färger, olika lång tid samt massvis med höjder från 10 cm upp till en meter.
gulmåra
05-04-2010, 10:57
Stjärnflocka är perenn. Vissnar ner helt varje år men kommer tillbaka året efter. Frösår sig flitigt.
Vädd finns både ettårig och flerårig. Jag har en gulvädd som är en perenn.
Isop är en halvbuske (tror jag det heter). Gillas av bin och fjärilar och kan klippas och formas som lavendel. Är härdigare än lavendel.
Planterar mina favoriter, många Pioner det blir nya sorter varje år, Astilbe, Liljor i alla de färger, röd Alunrot, Dagliljor, en del Nävor ( men dom kan bli lite väl aggresiva ) Lammöron, Isop ( tuffare än lavendel ) Saxifraga, olika Primula, Aklejor, Allium /hög lila boll lök är jag tokig i och har överallt mellan rosorna. Så sätter jag många klematis mellan de höga rosorna, en del kan slingra runt på marken också. Hoppar över ett åriga sommar blommor.
Ta dom växter du själv gillar.
tvilling77
05-04-2010, 14:34
Tack för alla svar!! Jag tror det kommer att bli en del pioner, liljor och smått och gott! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.