Full version: Julgran & inneväxter
Tikka
Jag undrar om någon vet hur det ligger till med att ha en julgran innomhus och om verkligen mina växter tar skada av granen? Någon som vet i så fall vilka växter som är känsliga?
Jag har en sambo som bla är rädd att hans stora benjaminsfikus ska gå & dö eller någon av alla de andra stor växterna. I vilket fall som helst så ska jag ätligen efter 8 år få min gran att pynta Det ser jag fram emot....
God Jul !
nina L
om jag inte mins fel så är orkideer känsliga för granen
Åsa, mälardalen zon 2
Japp orkidéer kan vara känsliga för etylengasen som granen avsöndrar (även äpplen avger en hel del etylen, så man bör inte ställa ett fruktfat med äpplen nära orkideer heller). Etylen är en gas som påskyndar mognaden och får blommorna att mogna snabbare. Hurpass hårt växterna påverkas av gasen beror på hur mycket etylen som finns i luften, har man granen i ett litet rum där dörrarna ofta stängs till så kan det bli mycket etylen i luften, har man ett stort rum där dörrarna är öppna blir det inte lika mycket. Men är man rädd om en del växter kan man ju flytta dem tillfälligt till ett annat rum. Tror inte benjaminfikus brukar vara speciellt känslig för etylen.

Hittade en sida hos blomsterfrämjandet där ett stycke om etylen finns med + det finns en lista på känsliga växter. (fast jag vet inte vad de tänkt när de satt petunia bland snittblommorna, petunia har jag aldrig sett säljas som snittblomma)

http://www.blomsterframjandet.se/aktuellt/tips.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon