|
Pote2illa
03-04-2010, 15:52
[/size] Rådjur är vackra att se på, men ändå inte alltid välkomna i våra trädgårdstäppor. Där jag bor finns inga rådjur och jag har därför varken glädje eller bekymmer med dem. Däremot har jag släktingar som är nyinflyttade i Gustavsberg norr om Stockholm och där är det gott om rådjur. Till deras bostad hör en liten täppa och nu har dom frågat mej om jag kan rekommendera någon blomma - perenn eller ettårig och helst gul. Vad tror dom om mig? Jag måste vända mig till er för att få råd. Är det någon som kan?
[size="6"][color="#FFFF00"][/color] G L A D O C H G O D PÅSK
Hej
Rådjur tycker inte om Allium. Finns många sorter, själv har jag planterat gula låga Allium i yttre kant i mina Tulpanland.
Hälsn Tepa
Ålgryte
03-04-2010, 17:38
CITAT (tepa @ 03-04-2010, 17:44)  .... själv har jag planterat gula låga Allium i yttre kant i mina Tulpanland. Va' smart Tepa!  Får du ha tulpanerna ifred trots att allium blommar senare? Har du namnet på de gula? Mina rådjur äter allt  Knoppen på den blå julhyacinten åts upp första natten efter planteringen. Kungsängsliljorna (Kejsarkronor) låter de vara. Ävenså Moses brinnande buske och förståss... PELARGONER
zaaritha
03-04-2010, 21:13
Jag tycker att rådjur----som haft en hemsk vinter; kan få äta vad de vill i våra trädgårdar! Vi kan skaffa nya plantor--men; rådjuren har bara försökt överleva! Det gör mej så ont--att människor anser att växter är viktigare än djur!
Krokodilen
04-04-2010, 13:51
Rådjuren gillar inte påskliljor.
Hos oss har dom ätit upp en pelaridegran i vinter. Det unnar vi dom, dom måste också få leva. Vi planterar både sånt rådjuren inte gillar och sånt dom gillar. Klarar det sig så gör det, annars får rådjuren nåt gott. Det är helt underbart att stå inne och se en familj med mamma, pappa, fjolårskid gå runt och leta mat. Dom äter gärna av fågelfröna vi strött ut också. Samt morötter, äpplen, stjälkar från broccolin.
Ett sätt för att rådjuren inte ska ge sig på planteringarna är att ge dem extra mat på ett speciellt ställe. Ge dem äppplen och allt vad de nu gillar så håller de sig förhoppningsvis borta från blommorna.
Jag blir inte riktig klok på rådjuren. Ena året äter dom det ena och ratar det andra. Nästa år är det tvärtom. Påskliljor o tagetes är väl det enda dom inte har provat hos mig. Men blodmjöl o vitpeppar verkar fungera. Tack o lov.
CITAT (gnon49 @ 04-04-2010, 19:04)  Jag blir inte riktig klok på rådjuren. Ena året äter dom det ena och ratar det andra. Nästa år är det tvärtom. Påskliljor o tagetes är väl det enda dom inte har provat hos mig. Men blodmjöl o vitpeppar verkar fungera. Tack o lov. Ja, blodmjöl strör vi en rand av runt rabatterna ca tre ggr/år. Det ser kanske inte så vackert ut en dag eller två, men det är absolut värt det eftersom de låter bli mina växter. Har vi nån gång glömt att strö ut så får vi genast skylla os själva.
vanjalarsa
05-04-2010, 07:04
Jag tycker att rådjur är ett elände när de går in i trädgårdarna och förstör. Snacka om skadedjur. Ska man mata dem så ska man naturligtvis inte mata dem i villaområden och trädgårdar . Det kan man göra i skogen eller på åkrar eller fält. mvh vanjalarsa
Hej De blandar strömjöl med ammoniak lägga dom i små tyg påsar och hänga på växter. H:Bassam
vitavargen
05-04-2010, 15:55
CITAT (Bassam @ 05-04-2010, 16:48)  Hej De blandar strömjöl med ammoniak lägga dom i små tyg påsar och hänga på växter. H:Bassam Det där med strömjöl och ammoniak har jag hört, men "dom" brukar falla i en tingsrätt. Hur skulle man kunna ha den i små påsar? Ska de skrivas ut från datorn? Vad gör "dom"en med växterna? Tacksam för svar.
vanjalarsa
05-04-2010, 18:32
CITAT (vitavargen @ 05-04-2010, 16:55)  Det där med strömjöl och ammoniak har jag hört, men "dom" brukar falla i en tingsrätt. Hur skulle man kunna ha den i små påsar? Ska de skrivas ut från datorn? Vad gör "dom"en med växterna?
Tacksam för svar. Hej Jag fattar inte hur du menar mvh vanjalarsa
CITAT (zaaritha @ 03-04-2010, 22:13)  Jag tycker att rådjur----som haft en hemsk vinter; kan få äta vad de vill i våra trädgårdar! Vi kan skaffa nya plantor--men; rådjuren har bara försökt överleva! Det gör mej så ont--att människor anser att växter är viktigare än djur!  Jag håller med dig helt och hållet!! Jag vill t.o.m. plantera växter som de kan äter... några tips?
emmas matte
08-04-2010, 09:33
Rådjur ska vara i skogen och inte i trädgårdar, om ni ska mata dem så lägg ut mat i skogen till dem. De är bärare av fästingar och ingen vill väl ha borelia eller TBE. De mår nog så mycket bättre ute i naturen utan bilar och annat i städer och byar. Stödfodra gärna på vintern när det är mycket snö. Men ute i naturen, inte inne i trädgårdar.
CITAT (emmas matte @ 08-04-2010, 10:33)  Rådjur ska vara i skogen och inte i trädgårdar, om ni ska mata dem så lägg ut mat i skogen till dem. De är bärare av fästingar och ingen vill väl ha borelia eller TBE. De mår nog så mycket bättre ute i naturen utan bilar och annat i städer och byar. Stödfodra gärna på vintern när det är mycket snö. Men ute i naturen, inte inne i trädgårdar. Vi bor mitt i skogen och har uppemot 10-12 stycken som hälsa på oss varje dag. Jag har stödmatat och 'vattnat' dem på 4 ställen runt om i trädgården så långt ifrån rabbaterna som möjligt. De har hållit sig till dessa ställen och ätit 50 kilo renfor i veckan!! plus lite äpplen, morrötter och solrosfrö. Det stod i en lokaltidning nyligen att 40% av rådjuren i området har inte överlevt denna hårda vinter. Det är vi människor som har byggt hus och vägar och industriområde på deras naturliga miljö, vilket har (i min uppfattning) bidragit till lägre överlevnads siffror. Det är vi som har förminskad deras skogar/natur och det är därför de måste söka sig till villaområden och städer. Jag förstår att det är inte bra med fästingar, borelia eller TBE. Jag förstår att de "förstör" och äta upp "hela trädgården" men vi är den starkaste ras och med det kommer ett visst ansvar. Dessa djur DÖ!! om inte de får mat. Är det ok att låta dem bara dö? Det tycker inte jag. Det har varit en ren priviligeum att få se dessa underbara varelse på nära håll. Och nu börjar det roliga: snart kommer småttingar... Kalv som jag i alla fall tänker att stödmata tills dem själv har småttingar på gång.
Bra skrivet Laura!  Visst är det olämpligt att mata rådjur i städer och villaområden, men bor man ute i skogen är det inga större problem. Alla som matar är säkert medvetna om att rådjur sprider fästingar och äter tulpaner, men att rädda liv och få fantastiska naturupplevelser på köpet är värt väldigt mycket. Fortsätter man att mata på en speciell plats framåt våren, håller sig djuren där ganska mycket och blir inte så svåra på blommorna. Men man bör hålla en viss distans så att djuren inte blir alltför tama, för då kan bockarna bli farliga under brunsten. Olle
Hej Man kan blanda ( blodmjöl + Ammoniak + mjöl ) efter blandning lägga dom i små tyg påsar och hänga dom på buskar kvistar , på den här sätt lukter ska gå ut från påsar och rådjur ska borta för att de ska bli rädd från den här lukten . Obs Vilka snälla människor som har flera miljoner pengar för att mata rådjur under hela vintern och stor del av våren , det är lätt att man bara prata. H:Bassam
Eva 33c
08-04-2010, 20:59
CITAT (zaaritha @ 03-04-2010, 22:13)  Jag tycker att rådjur----som haft en hemsk vinter; kan få äta vad de vill i våra trädgårdar! Vi kan skaffa nya plantor--men; rådjuren har bara försökt överleva! Det gör mej så ont--att människor anser att växter är viktigare än djur! Om det var så att det fanns ätbara saker i min trädgård under vintern när det är ont om mat i skogen så skulle jag hålla med dig. Men grejen är ju att när det grönskar på buskar och träd hos mig så grönskar ju alla skott i skogen också, så då kan jag inte tycka att jag tar maten ur mun på rådjuren om jag väljer att gå ut och fösa bort dem när de tuggar i sig nån raritet Vi har jättemycket rådjur här, fast denna vinter har gått hårt åt dem pga av snön. Det syns i trädgården eftersom vi knappast sett några spår i snön alls. Och jag tycker de är vackra att se på, men grönsaksodlingen måste ske bakom staket annars fick vi aldrig skörda något. Och tulpaner har jag slutat plantera för så fort knopparna sväller så ser de tydligen jätteläckra ut och blir uppätna direkt. Det de inte äter upp, spottar de ut eller kliver på. Och sen kommer bockarna och fejar sina horn på småträd med lagom "schwung" i, om man inte skyddat dem. Så visst är det väl lite av terrorbalans. Rådjuren här i byn har blivit matade under lång tid i olika gårdar och de är inte rädd för människor alls. Man ska nästan ända fram och smälla dem på rumpan innan de suckande hoppar iväg. Men man får vänja sig helt enkelt, det går att dela livet med rådjur också.
CITAT (Eva 33c @ 08-04-2010, 21:59)  Om det var så att det fanns ätbara saker i min trädgård under vintern när det är ont om mat i skogen så skulle jag hålla med dig. Men grejen är ju att när det grönskar på buskar och träd hos mig så grönskar ju alla skott i skogen också, så då kan jag inte tycka att jag tar maten ur mun på rådjuren om jag väljer att gå ut och fösa bort dem när de tuggar i sig nån raritet Vi har jättemycket rådjur här, fast denna vinter har gått hårt åt dem pga av snön. Det syns i trädgården eftersom vi knappast sett några spår i snön alls. Och jag tycker de är vackra att se på, men grönsaksodlingen måste ske bakom staket annars fick vi aldrig skörda något. Och tulpaner har jag slutat plantera för så fort knopparna sväller så ser de tydligen jätteläckra ut och blir uppätna direkt. Det de inte äter upp, spottar de ut eller kliver på. Och sen kommer bockarna och fejar sina horn på småträd med lagom "schwung" i, om man inte skyddat dem. Så visst är det väl lite av terrorbalans. Rådjuren här i byn har blivit matade under lång tid i olika gårdar och de är inte rädd för människor alls. Man ska nästan ända fram och smälla dem på rumpan innan de suckande hoppar iväg. Men man får vänja sig helt enkelt, det går att dela livet med rådjur också. Ser man, det är möjligt att komma med en bra argument  eller åsikt utan att bara vara elak. Du kanske kan lära dig något från Eva33c, Bassam...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|