Full version: Vårpromenad
Tulipanaros
Äntligen är det vår på riktigt! Idag såg jag både bin, humlor och vänslande (?) nässelfjärilar -- samtidigt som snön låg meterdjup några meter bort.

En humledrottning? Hur kan förra årets (?) bi se så fräscht ut? Och när är det dags för nässelfjärilarna att paras egentligen (det finns väl inga nässlor att lägga ägg i ännu?)?

vårbi.jpg

vårhumla.jpg

nässelfjärilar.jpg

xlxl67
Jättefina bilder. Den översta speciellt. Skottet är väl redo att läggas ägg på redan nu även om den den blommar senare?
Olle A
Jättefina bilder, Tulipanaros! Den här tråden missade jag förut idag, annars hade jag lagt in mina bilder på nässelfjärilar här i stället för i naturbildtråden. Det är inte bara hos dig de vänslas nu, även om jag kan hålla med om att det verkar tidigt.

Olle
Ingela i Segersberg
Ja, otroligt fina bilder! tummenupp.gif
Tulipanaros
Tack!!

Nässlorna har inte ens skott ännu; närmare bestämt är det meterhöga snödrivor över alla nässelbestånd jag känner till. Hoppas att de hittar någonstans att lägga äggen. Eller att de bara tränar. tongue.gif

Undrar om Ruda kanske skulle kunna titta in och berätta vad det är för ett bi som har vaknat... smile.gif
skogstroll
såg en nässelfjäril idag wub.gif tyvärr också en fruktansvärd massa flugor som surrade som en bisvärm... var 17 kommer de ifrån? sad.gif
Huggorm
CITAT (skogstroll @ 04-04-2010, 16:06) *
såg en nässelfjäril idag wub.gif tyvärr också en fruktansvärd massa flugor som surrade som en bisvärm... var 17 kommer de ifrån? sad.gif

Troligtvis har dom övervintrat tillsammans på en plats som nu värmts upp av vårsolen, för då vaknar dom. Ofta sker det bakom panelen på hus, och när solen träffar södersidan så vaknar dom tidigt. Förhoppningsvis fryser dom ihjäl i nästa nattfrost innocent.gif
Eva i Höga
Vi såg också en nässelfjäril idag på vår promenad och nässlorna har börjat titta upp. Vi såg också blommande blåsippor!
zissi
Tulipanaros: Vad fina bilder du tagit tummenupp.gif

Jag såg jag den första nässelfjärilen idag också och även en citronfjäril. Härligt!
Meriona
Jättefina bilder. bravo.gif Jag har inte sett några fjärilar ännu.
Gossen Ruda
Jo, det där var fantastiska bilder. Humlehonan/drottningen är lättast, det är en Mörk jordhumla Bombus terrestris. Kan ibland vara svår att skilja från Ljus jordhumla men så här när kragbandet nästan saknas är det inga problem, man kan bara ana lite gult. Ljus jordhumla B. lucorum har alltid ett brett kragband. Sen är visserligen lucorum egentligen tre närstående arter men det är överkurs. biggrin.gif

Biet var värre. En hane av något sandbi är jag ganska säker på men jag vacklar mellan tre arter. Så här fina är inte mina exemplar i samlingen, de har haft ett hårdare liv. Det liknar dock mest ett Åssandbi, Andrena ruficrus. Den är nykläckt för i år, snart ser den mer sliten ut.

Jag har för mig att nässelfjärilarna parar sig så fort de vaknat, sen lägger honan äggen när det passar. Jag såg fö en Flickfjäril igår, det var den första övervintrare jag sett i år.
Lokan
Vilka fantastiska bilder!!! bravo.gif
Tulipanaros
Tack tack tack! blush.gif
Särskilt tack till dig, Ruda! Du är en klippa. Jag trodde att humlebilden skulle vara lite för mörk för artbestämning. Mörk jordhumla, noterar det!
Och bina har redan börjat kläckas, alltså! Jag tyckte väl att den såg fräsch ut, men trodde att det var för kallt för bikläckning ännu. Jag nöjer mig med att kalla den sandbi. smile.gif
Och så hoppas jag att nässelskotten snart tittar fram så att fjärilen kan få lägga sina ägg. Idag snöar det igen...
Gossen Ruda
Bara kul att kunna hjälpa till. Sen får jag ju skryta med mina kunskaper också. rolleyes.gif Man kan notera det lilla kvalstret vid basen på humlans högervinge. En del humlor kan vara helt täckta av kvalster. För det mesta är det inga större problem för humlan, däremot tror jag att dom snyltar i boet.
Tulipanaros
Ja just det, det tänkte jag ju fråga om. Kvalster alltså. Hurdå snyltar i boet, menar du?
netha
Åh så fina bilder. smile.gif Här ligger ca 70 cm snö på backen ... men idag såg jag en fluga ute på balkongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon