Full version: Spenat
Rebecca
Gjorde ett litet experiment och satte några frön av Spinacia oleracea 'Nores' för någon månad sen. En har nu kikat upp såpass mycket att det faktiskt ser ut att komma blommor på. Ska jag toppa bort blommorna så energin går åt till bladen istället? Helt ny på det här med spenatodling...
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr är det bara att äta upp det som går att äta. Spenat sår man i omgångar och man skördar innan den går i blom, när den börjat gå i blom slutar den producera blad (det hjälper inte att plocka bort blommorna). Ofta kan man inte odla spenat mitt i sommaren p.g.a att det är för varmt och för långa dagar.
Rebecca
Tack för snabbt svar! Då är det bara att skörda helt enkelt? När är optimal säsong för spenat? Nu kanske är ganska lagom att driva upp ett gäng plantor till, innan den riktiga sommaren kommer?
Åsa, mälardalen zon 2
vår-försommar & sensommar-höst är säsong för spenat och man sår i omgångar = man sår nytt med 1-2v mellanrum spenat är ingen gröda som kan stå hela sommaren. Jag har sått lite spenat i växthuset (utan värme) för någon dag sedan som jag förhoppningsvis kan skörda i maj. Ev. sår jag någon tidig rad i drivbänkarna när det går att odla ute också, man kan så spenat ganska snabbt de gillar lite svalare klimat. Eftersom de inte gillar värme och långa dagar brukar det inte funka att odla dem mitt i sommaren så där kan man behöva göra uppehåll i odlingen.

Spenat brukar man inte förkultivera, den funkar ofta bäst att direktså.
Rebecca
Nu har jag tyvärr ingen trädgård så det får bli odling i fönstret. Kände att den jag fått upp har liksom blivit rätt lång och ranglig, kan man göra nåt åt det? Känns jobbigt att klippa ner den.
Åsa, mälardalen zon 2
Den brukar tyvärr inte knubba till sig av att bli nedklippt och spenat har ett ganska upprätt växtsätt och den blir ranglig ifall det är för varmt, ofta blir det just ingenting av det man klippt ner då man skördat då är plantan förbrukad, så efter man skördat brukar det bara vara att kassera växten.

Om jag skulle testa något spenatliknande inomhus som inte ranglar iväg så lätt ifall man ger den ljus och som håller flera månader som man kan skörda ifrån och som skjuter nytt hela tiden när man skördar så skulle jag testa mangold el. nya zeeländsk spenat.

Eller slingerväxten malabarspenat (behöver dock en ganska stor kruka), denna säljs ibland dyrt som krukväxt under namnet Basella, den är dock lätt att fröså och man brukar få mycket frö för runt 20kr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon