|
lenamarita
03-04-2010, 20:28
Hejsan kära trädgårds entusiaster. Kan ni hjälpa mig med förslag på hur jag gör jorden mager? Jag bor i Skåne och har lerig jord i mina rabatter, men nu har jag växter som trivs i mager jord, dillpion,t ex som kommer ursprungligen från Kausien(kommer inte ihåg hur det stavas,men finns i norra ryssland) och där är det magert. Han som jag fick knölarna av bor i Medelpad och hade pionen i ren sand och den trivdes och blommade med nya knölar. Jag fick den i höstas när jag var upp och jag satte knölarna i sand när jag kom hem, nu är det stora blomknoppar på pionen. Vad gör jag för att min jord ska bli torr och näringsfattig och dränerad? Tackar på förhand  för era bidrag till mig. Vänliga hälsningar Lena Frohm
Aqvakul
03-04-2010, 21:04
Gräv ur och odla i ren sand, gödsla lite med gräsklipp. Blanda absolut inte sand och lera!
Bengt i Särö
04-04-2010, 19:42
CITAT (lenamarita @ 03-04-2010, 21:28)  Hejsan kära trädgårds entusiaster. Kan ni hjälpa mig med förslag på hur jag gör jorden mager? Jag bor i Skåne och har lerig jord i mina rabatter, men nu har jag växter som trivs i mager jord, dillpion,t ex som kommer ursprungligen från Kausien(kommer inte ihåg hur det stavas,men finns i norra ryssland) och där är det magert. Han som jag fick knölarna av bor i Medelpad och hade pionen i ren sand och den trivdes och blommade med nya knölar. Jag fick den i höstas när jag var upp och jag satte knölarna i sand när jag kom hem, nu är det stora blomknoppar på pionen. Vad gör jag för att min jord ska bli torr och näringsfattig och dränerad? Tackar på förhand  för era bidrag till mig. Vänliga hälsningar Lena Frohm ' Hej Lenamarita. Du får göra en planterings bädd uppe på lerjorden.annvänd gärna pallkrage eller bygg upp med stenar,fyll upp med Hasselfors planteringsjord blanda upp den med riktig grov gutsand 30-40 cm högt se till att det inte är något flerårigt ogräs i botten. Det är förkassligt att gräva ett hål i lerjorden det blir alldeles för vått,det är många växter som dör för att de planteras i ett hål i styv lerjord. P.S.Bättre med stenar som håller värmen i jorden,och är mer hållbara i längden.
lenamarita
10-04-2010, 23:42
Hejsan Aqvakul och Bengt i Särö Vilken sand ptarar vi om? Vad är gutesand och vilken grovlek har sand som man använder med gräsklipp? Jag har läst en artikel om odling i sand och gräsklipp, men det stod inte där iheller vilken sand man menade. Då kan jag även sätta ner Iris och lammöron och ulleternell i era förslag, den vill också ha magert och väldränerat . Så skriv gärna till mig om storlek på de båda sandsortena. Och de ska väl köpas på en grusfirma misstänker jag? Vänliga hälsningar från Lena i skåne.
Annie-72
15-04-2010, 09:01
Nu blir jag också bekymrad. Jag fick en dillpion av sambon ifjol som jag satte ner i rabatten som är fylld i näringsrik jord... Kommer denna inte att trivas där? Kan jag försöka gräva runt den och tillsätta mer sand? Detta lät ju inte bra...
Annie
lenamarita
17-04-2010, 23:32
Hej Annie-72 Jag har läst i en artikel som jag har sparat sedan början på 1991, att dillpion dör långsamt om den får gödsel och näringsrik jord. Den kommer ju från ett magert ställe Kaukasus i Ryssland och är enligt artikeln en stäppens växt. Den trivs bäst i torr,sandig och mager jord enl. den. Och som jag skrev den som jag fick min dillpion av hade den i ren sand vid husväggen. Hans hade många rotknölar under jorden, så den trivdes. Och blommade rikligt. Och han bor 5 mil inåt landet utanför Sundsvall. Men jag tror att husväggen under takkanten är det torrt. Hade jag varit du så hade jag grävt upp min dillpion och antingen satt den i ren sand, ingen gödsel, och torrt eller grusblandad jord utan gödsel. Och ingen fuktig jord, som vanliga pioner vill ha. Den pion som det skrivs om är den äkta vaianten Paeonia tenuifolia som blir ca 30-50 cm hög och har sirligt dilliknande blad. Det hittas sällan i handeln, men det finns en variant med grövre liknande blad. Men det är inte den "äkta". En dillpion har enkla mörkröda blommor och blommar tidigast av pionerna. Det finns också en "Plena" med fyllda djupt röda blommar. Allt enl. artikeln i Ystads Allehanda av Maj-Britt Wallin Lycka till med din "Plena" och jag hoppas att jag har kunnat hjälpa dig. Hälsningar Lena i Skåne
Annie-72
18-04-2010, 08:40
Hej Lena!! Tack för ett omsorgsfullt och välskrivet svar. Som tur var har jag sparat lilla lappen. På denna står det Paeonia Tenuifolia, DILLPION sol, röd 60cm maj-juni...
Den har redan kommit upp med cm långa bladknoppar så jag kanske ska vänta med att flytta på den... Fast iofs kommer den väl knappast blomma år ett... Ifjol så skaffade jag mig en sandrabatt men dit flyttade jag någon lilja jag har som enl en av mina skånska släktingar vill stå magert för att blomma... Så det kanske är där dillpionen ska stå... Fast dessa liljor skulle tydligen trivas som solitärväxter.. Känns som I-landsproblem jag brottas med nu...
Åter igen tack!! Annie
Gunilla T
18-04-2010, 17:09
Grattis Annie - 72 till en underbart vacker växt Paeonia tenuifolia - dillpion.
Jag vill kommentera och komplettera lite de råd du fått så din fina pion skall blomma och ge dig glädje i många år. Dillpioner är inte ovanliga i handeln men de är dyra, ca 500 kr kostar en äkta dillpion.
Dillpionernas hemtrakter ligger i Balkan, Ungern, Krimhalvön och bort mot Kaukasus. En äkta Paeonia tenuifolia är en vildart i motsats till Paeonia x hybrida `Bergiania´ som kallas herrgårdspion. Herrgårdspionen är snarlik men framförallt inte lika dyr, den uppstod faktiskt i Bergianska trädgården och kom till av en slump. Paeonia x hybrida är en korsning mellan den äkta dillpionen och sibirisk pion Paeonia anomala så de är alltså nära släkt.
Dillpionernas växtsäsong börjar tidigt och avslutas någon gång på sensommaren. Då, i september är bästa tid att flytta pionerna, du skall absolut inte röra den nu när den precis börjat växa.
Dillpioner skall inte ha för mullrik jord utan väldränerad vilket inte är detsamma som magert och torrt. De trivs bäst i grusblandade och lätta lerjordar. De gillar inte vattendränkta jordar på vintern men får inte torka ut under växtperioden.
Pioner gödslas efter blomningen.
vitavargen
18-04-2010, 17:17
CITAT (Gunilla T @ 18-04-2010, 18:09)  Grattis Annie - 72 till en underbart vacker växt Paeonia tenuifolia - dillpion.
Jag vill kommentera och komplettera lite de råd du fått så din fina pion skall blomma och ge dig glädje i många år. Dillpioner är inte ovanliga i handeln men de är dyra, ca 500 kr kostar en äkta dillpion.
Dillpionernas hemtrakter ligger i Balkan, Ungern, Krimhalvön och bort mot Kaukasus. En äkta Paeonia tenuifolia är en vildart i motsats till Paeonia x hybrida `Bergiania´ som kallas herrgårdspion. Herrgårdspionen är snarlik men framförallt inte lika dyr, den uppstod faktiskt i Bergianska trädgården och kom till av en slump. Paeonia x hybrida är en korsning mellan den äkta dillpionen och sibirisk pion Paeonia anomala så de är alltså nära släkt.
Dillpionernas växtsäsong börjar tidigt och avslutas någon gång på sensommaren. Då, i september är bästa tid att flytta pionerna, du skall absolut inte röra den nu när den precis börjat växa.
Dillpioner skall inte ha för mullrik jord utan väldränerad vilket inte är detsamma som magert och torrt. De trivs bäst i grusblandade och lätta lerjordar. De gillar inte vattendränkta jordar på vintern men får inte torka ut under växtperioden.
Pioner gödslas efter blomningen. Hej! Kul att läsa dina texter igen.
Annie-72
19-04-2010, 09:27
CITAT (Gunilla T @ 18-04-2010, 18:09)  Grattis Annie - 72 till en underbart vacker växt Paeonia tenuifolia - dillpion.
Pioner gödslas efter blomningen. Tack Gunilla för även du ett välarbetat svar.. Jag blev väldigt glad över detta då det innebär att jag mot all förmodan inte behöver sätta om den utan bara gräva runt och blanda i mer grus och undvika varmkompost avfall runt denna.. Det är ingen styv lerjord och den står som i en uppbyggd mur.. Så allt vatten rinner av och det blir inte blött och sankt.. Gräsklipp är det endaå jag skall mata med.. Skall försöka lägga till en bild nån dag och visa hur jag menar.. kram och varmt tack//Annie För denna rackare fick gubben betala hela 675:- så visst är jag väldigt rädd om den...
lenamarita
05-05-2010, 21:15
Hej Gunilla Jag tror man ska vara försiktig med gödsel i alla fall till "äkta" dillpion, men var och en tror på det som den tror är rätt. Den som jag har fått mina dillpioner av gödslade aldrig sina och de bara växer och frodas trots eller tack vare inget gödsel. Hälsningar Lena i Skåne
Gunilla T
06-05-2010, 10:07
Hej själv Visst är det så att det finns många olika "troenden" inom denna bransch och det finns sällan endast en "riktig" lösning utan ett flertal som alla fungerar. Våra vanliga växter som vi odlar är faktiskt väldigt tåliga, de är nöjda och växer och frodas, ibland på det mest konstiga ställen! Men att något kan växa utan näring eller fukt är inte möjligt - allt som växer och lever kräver någon form av energi - annars överlever det inte. Pioner, med sin kraftiga tillväxt och blomning behöver gödsel men de gillar inte gödsel direkt ovanpå rotknölarna - däremot bör man gödsla dem vid sidan av knölarna och vid de tidpunkter som jag nämnde tidigare. Se "Min passion för pioner" av Hermann Krupke. Jag tror att här skett en sammanblanding mellan P. tenuifolia och P. lithophila. Paeonia lithophila är en rödblommande dillpion men mycket mindre i växten än dillpionen. Den växer högt uppe i klippiga och steniga berg, alltså väldigt karga miljöer, men den får sin näring och fukt via vattnet som rinner nerför branterna! Den växer alltså inte vare sig torrt eller näringsfritt, den får det den behöver men på ett annat sätt. Om den röda dillpionen Paeonia lithophila är en egen art eller en underart av Paeonia tenuifolia tycks råda delade meningar om. Litho betyder sten och phila betyder vän.
Hej Kryddor behöver mager jord. H:Bassam
lenamarita
07-05-2010, 20:30
Kul att få lite glada tillrop av Bassam. Givetvis menar jag inte att det ska vara utan vatten till pionen. Tack för mig i detta inlägg. Hälsningar Lena i Skåne.
lenamarita
09-05-2010, 15:53
Hej Gunilla Jag vill tacka dig Gunilla för dina kloka råd,men jag är alltid inne här,om jag är här, när det är sent och jag är trött för dagen, så jag skrev lite kortfattat sist. Men jag har skickat ett meddelande i din brevlåda om min pion och bett om förslag på gödsel. Och du har säkert rätt om förväxlingen mellan dillpionen orginal och släktingen, vad den nu hette, har inte namnet framför mig, som fordrar mycket lite för att klara sig. Jag vill inte misslyckas med min dillpion,den kostade dessutom ingenting jämfört med andra som jag sett. Den har tre knoppar nu, satte den i nov i fjor. Så jag ska göra som du skrev så kanske min klarar sig i flera år utan att tyna bort. Hälsningar Lena
Gunilla T
09-05-2010, 17:28
Du har ett PM från mig.
Annie-72
29-06-2010, 13:49
Jag planterade ju min dillpion i fjol. Dessvärre inga blommor i år men den har vuxit en del från i fjol då det bara blev tre stänglar. Nu är den väl ca 45 cm i diameter, som en grön kulle... Näring i form av gräsklipp runt den samt vatten ifrån Vänern...
kerstin z5-6
08-07-2010, 15:24
Pioner generellt gillar gödsel då och då men inte uppe i huvudet, dillpion såväl som andra har jag i pionbänk där min lerjord är luckrad, något upphöjd och rejält utblandad med grus .När jag fördelar årets kodynga sätter jag hinkar på de plantor som inte tycker om att få den i huvudet.Jag är sparsam till dillpion och de andra vårblommande pionerna-kanske göder jag vart annat år i utkanten av växtplasen.Det fungerar utmärkt
Sand och grus innehåller i viss mån mineraler och näringsämnen det med.
lenamarita
08-07-2010, 21:55
Hej Kerstin,Gunilla och Annie och alla andra. Jag är mycket tacksam och glad för era svar. De är till stor hjälp för mig. Hälsningar Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|