|
Sussie F-Flower
04-04-2010, 00:07
Var nyss ute och hämta in lite ved när jag hörde ett "tjutande" ljud x flera. Lät lika högt som det 3:e C:et från mitten på pianot.
Ungefär som när man drar fingret runt på ett fyllt glas med vatten... Vad är det för djur...??? Någon gissning...?
Micke E
04-04-2010, 06:35
Gissning.. 'Randy cat' Det är ju den tiden.. Annars kommer jag inte på annat än att just en katt sitter på elorgeln Om du har möjlighet att spela in det på typ mp3 spelare så vore det intressant att höra. Glad Påsk!
Sussie F-Flower
04-04-2010, 09:44
CITAT (Micke E @ 04-04-2010, 07:35)  Annars kommer jag inte på annat än att just en katt sitter på elorgeln   Joo, så skulle det kunna vara!!! Fast, nääe, jag tror inte att det är en katt. Dom har ju mer ett skärande jamande. Ljuden som jag hörde pågick i ca 3-5 sek, varje gång. Jag undrar om det kan vara någon uggla som inte har ett "hoande" läte? Finns det någon så'n? Inatt ska jag jobba men imorgonnatt ska jag vara ute och lyssna igen. Har inget att spela in på, möjligtvis digitalkameran om den kan "ta upp" ljudet...
Christina i Taxinge~
04-04-2010, 11:54
Hjärtskärande skrik kan höras från rådjur. Jag var själv på väg att ringa efter ambulans första gången jag hörde dessa gälla skrik! Som från en bebis....men riktigt högt & gällt. Även räven kan skrika.
sparvuggla
04-04-2010, 14:40
CITAT (Sussie F-Flower @ 04-04-2010, 01:07)  Var nyss ute och hämta in lite ved när jag hörde ett "tjutande" ljud x flera. Lät lika högt som det 3:e C:et från mitten på pianot.
Ungefär som när man drar fingret runt på ett fyllt glas med vatten... Vad är det för djur...??? Någon gissning...? Jag får inget ljud då jag drar ett finger i ett glas med vatten................................... Men jag tror du har hört en kattuggla. Jämför här: http://www1.vasteras.se/naturskolanaskovik...?namn=Kattuggla
lavendelgården
04-04-2010, 15:00
Jag tycker det låter som tiggande kattuggleungar. Första gången jag hörde det ljudet blev jag alldeles konfunderad, ljudet är svårbeskrivet - men tiden talar också för detta. Åsa.
Huggorm
04-04-2010, 21:21
Ormvråk kanske?
Piccante
04-04-2010, 21:33
en marskatt eller en kattuggla.
Huggorm
04-04-2010, 22:01
Jag tror ändå på ormvråk, jämför med lätet i länken nedan: http://www.sr.se/webbradio/?type=db&Id...=&IsBlock=0
Myosotis
05-04-2010, 08:11
En ormvråk kl. 1.07? Nu får ni ge er!
Svårt att gissa utan att höra ljudet, jag förstår inte heller riktigt hur ett vattenglas låter. Lyckas du spela in det får du gärna skicka det till mig. Det är för tidigt för tiggande kattuggleungar. Kattugglehannen ropar hooooo, honan kjuwitt (låter hemskt). Även harar, slagugglor, lodjur och alla möjliga kan skrika nattetid.
Myosotis
05-04-2010, 08:16
Har ni aldrig spelat på glas?
Huggorm
05-04-2010, 10:14
CITAT (Myosotis @ 05-04-2010, 09:11)  En ormvråk kl. 1.07? Nu får ni ge er!  Tänkte inte på tidpunkten
CITAT (Myosotis @ 05-04-2010, 09:11)  En ormvråk kl. 1.07? Nu får ni ge er!
Svårt att gissa utan att höra ljudet, jag förstår inte heller riktigt hur ett vattenglas låter. Lyckas du spela in det får du gärna skicka det till mig. Det är för tidigt för tiggande kattuggleungar. Kattugglehannen ropar hooooo, honan kjuwitt (låter hemskt). Även harar, slagugglor, lodjur och alla möjliga kan skrika nattetid. Det kan vara ett nyfött kid, som blev rävmat.
Gossen Ruda
05-04-2010, 15:01
CITAT (pejori @ 05-04-2010, 15:49)  Det kan vara ett nyfött kid, som blev rävmat.  Två månader för tidigt på året.
CITAT (Gossen Ruda @ 05-04-2010, 16:01)  Två månader för tidigt på året. OK...Är inte så hemma på bäbisfödslar.
Sussie F-Flower
05-04-2010, 21:42
Oj, oj,oj, så många svar... Tack så mycket Allihopa! Liiiite van i skogen är jag dock, och det jag kan säga är: att det är inte en räv, inte en råbock och inte en råget... och kiddarna har inte blivit födda ännu, häruppe. Jag vet även hur dessa låter och det är inte kidden heller. Lyssnade på kattugglan men det är inte sååå ljudet låter heller. Imorse när jag kom hem från jobbet så hörde jag också... Då var klockan vid 08-tiden. Jag stod och lyssnade och kände så väl igen ljudet/lätet men kunde inte placera det. Men så kom jag på att det lät som en ormvråk, på långt avstånd. Är uppväxt med ormvråkar runt skogen och åkrarna, så dom vet jag hur dom låter. DET är faktiskt det närmsta läte jag kan komma! ( såg att det var några som föreslagit det, också  ) Fast jag vet ju inte om dom låter på natten, som Myosotis också påpekar...? Jag tror inte det... Finns det någon fler fågel eller fyrfota djur som låter typ så? Då förstår ni i alla fall vad jag menar... Jag ska gå ut om en stund igen och lyssna. Återkommer om jag hör något.
Sussie F-Flower
05-04-2010, 22:34
Nu har jag varit ute en kvart, ungefär... Skogen är bara tyst... helt tyst... Under em har det snöat ca 5 cm och nu snögloppar det bara. Alla djur och fåglar trycker nog bara nu. Berith: Vilken härlig "Glasmusik"!  Så där höll vi på när vi var tonåringar, fast inte lika många glas... Min son tittade som ett stort frågetecken (  ) så imorgon ska vi nog plocka fram alla kristallglas så att han får prova...  Är ju ganska kul faktiskt...
Överbölingen
06-04-2010, 07:43
Jag tror också på vråk. Vi har ibland fjällvråk här. Men det första som slog mig var lom. Du har inget vatten i närheten? De kan höras flera 100 m ochlåter som ett barn i nöd.
Myosotis
06-04-2010, 07:57
Nej, vråkar låter aldrig på natten.
Sussie F-Flower
06-04-2010, 08:51
CITAT (Överbölingen @ 06-04-2010, 08:43)  Jag tror också på vråk. Vi har ibland fjällvråk här. Men det första som slog mig var lom. Du har inget vatten i närheten? De kan höras flera 100 m ochlåter som ett barn i nöd. Tack, men det är inte lommen heller. I alla fall inte storlommen. Jo, jag har ju havsmynningen nästan en km ifrån där jag bor. Jag uppfattar det som att ljudet kommer innifrån skogen. CITAT (Myosotis @ 06-04-2010, 08:57)  Nej, vråkar låter aldrig på natten. Nä, inte gör den väl? Men det är dock det närmsta lätet, än så länge...
Gossen Ruda
06-04-2010, 09:33
Ljud från skogen på natten låter som om det skulle vara en fågel. Kan inte ugglor ha ljud för sig som inte normalt anges? Vem har läst att koltrastar kan avge höga fina pip när de är på maskjakt? Jag har hört dessa pip men inte längre pga hörselns ålderskrämpor. Kanske kan ugglor locka fram möss.
lavendelgården
06-04-2010, 16:58
Jag hävdar att det är kattugglans ungar som tigger. Tiden är helt rätt och man blir helt konfunderad då lätet är väldigt speciellt. Vi hör dom ofta här och jag tycker beskrivningen på lätet är väldigt bra. Det är väldigt likt hornuggleungarnas läte, men dessa är inte kläckta ännu. Åsa
Sussie F-Flower
06-04-2010, 22:37
CITAT (Gossen Ruda @ 06-04-2010, 10:33)  Ljud från skogen på natten låter som om det skulle vara en fågel. Kan inte ugglor ha ljud för sig som inte normalt anges? Vem har läst att koltrastar kan avge höga fina pip när de är på maskjakt? Jag har hört dessa pip men inte längre pga hörselns ålderskrämpor. Kanske kan ugglor locka fram möss. Jo, jag är nog inne på att det bör vara en fågel, jag med. Jag har nog tänkt precis som du att det kanske finns läten som man inte har hört och som inte finns dokumenterade så ofta...
Sussie F-Flower
06-04-2010, 22:48
CITAT (lavendelgården @ 06-04-2010, 17:58)  Jag hävdar att det är kattugglans ungar som tigger. Tiden är helt rätt och man blir helt konfunderad då lätet är väldigt speciellt. Vi hör dom ofta här och jag tycker beskrivningen på lätet är väldigt bra. Det är väldigt likt hornuggleungarnas läte, men dessa är inte kläckta ännu. Åsa Jag vet inte hur kattugglans ungar låter... "Jalmar" inte dom..?  Har jag missat ngn länk med dom ungarna? Måste gå tillbaka och läsa i tråden. Här är det mellan 50-100 cm snö i skogen så det föds nog inga ugglor ännu på ett tag. Lätet är egentligen bara i EN HÖG/GÄLL ton som är väldigt utdragen. Ormvråkslänken här i tråden som jag lyssnade på var inte detsamma skriii som jag är van att höra ifrån ormvråken. Lätet jag tänkte på var när dom svävar högt i skyn... Nu har jag fått mail från Myosotis med en massa fågelläten men efter 8 timmar i köpcentret och McDonald's samt bio med sonen, så är jag nu så trött att det blir sängen för mig nu. Får lyssna imorgon.  allesammans för att ni hjälper till med att klura ut vad det är för djur!
Gossen Ruda
07-04-2010, 07:47
Vi får väl hoppas att det inte är en vilsen osalig ande som jämrar sig.
Kan det vara ett lockrop från något djur med vårkänslor? En del fåglar kan ge ifrån sig konstiga ljud på våren.
vildvittra
07-04-2010, 19:17
du får ge dig ut med pannlampa och följa ljudet, jag är jättenyfiken nu
Sussie F-Flower
07-04-2010, 23:39
Tack för alla svar. Jag har fortfarande inte listat ut vad det kan vara och Myosotis pippisar har jag ännu inte lyssnat på...  Har inte hunnit. Har inte hört "ljudet" något mera och nu inatt så jobbar jag. Osaliga andar ska vi hoppas att det inte är... då blir jag mörkrädd... Då håller jag hellre tummarna för att det är ett lockrop...
lavendelgården
10-04-2010, 18:26
Vem lockar på natten - så här års? Jag kan tala om att det är ganska så kusligt att sitta i mörkret och lyssna på kattuggleungarnas tiggarrop! De vuxna ugglorna ropar inte så mycket längre - möjligen kan man höra hornuggla ch tornuggla i Skåne. Så jag vidhåller min teori. Artlistan från vår tomt hittar du på min hemsida www.lavendelgarden.eu Åsa
Sussie F-Flower
10-04-2010, 19:21
Hej igen! Ja, vem som lockar kan man nog aldrig så noga få veta... Nu först har jag lyssnat på alla fågelläten som jag fått mailat av Myosotis, men det var inget av dessa. Skit också... jag som trodde att det skulle få bli den stora lösningen på frågan... Nu känns det som att den enda kvarstående möjligheten är att jag ska kunna återge ljudet till er... Ska försöka, men jag har inte hört ljudet sedan sist jag skrev om det. Ska bege mig ut senare, (om jag orkar efter denna hektiska dag) och lyssna.
Nu skriver jag i en gammal tråd men det beror på att vi hört gälla skrik utomhus på kvällarna i något år och nu googlade jag och hamnade här. Kunde också få fram en engelsk länk på kattuggle skrik och det stämde klockrent med det vi hör. http://sounds.bl.uk/Environment/British-wi...R0001537-0700V0
Anna-Karin Lundberg
27-10-2013, 07:27
Gamla trådar kan också vara bra trådar! Jag bor också nära skogen och hör ibland ett kusligt skrik på natten eller tidigt på morgonen och har frågat runt lite om det. Skrev till en ornitologisk förening och fick som förslag att det var någon uggla. Hos mig låter det dock inte alls som på den engelska sidan.
Lite roligt att berätta i efterhand är hur jag en natt vaknade av det här kusliga skriket med ett ryck. Jag har kaniner i en hage i trädgården och hade tidigare blivit av med några till räven. Nu handlade min kropp på instinkt och på mindre än en sekund hade jag kastat mig ur sängen, slängt upp ytterdörren och rusat nedför trappan fram till min kaninhage. Inga kaniner syntes till! Från skogskanten hör jag igen ett illvrål som får blodet att frysa till is i min ådror. Kaninen lever! Jag inser nu att jag står spritt språngande naken och rusar in och får på mig morgonrock och gummistövlar, springer ut igen men hejdar mig när hjärnan börjar komma ifatt och vakna. Jag kan inte jaga en räv i skogen, iklädd morgonrock och gummistövlar. Jag går in i kaninhagen med vilt bultande hjärta och öppnar kaninernas hus och kojor, där sitter de ju, alla är inräknade och ingen fattas. Pust, jag går in i huset, lite skärrad och kan inte somna om. Tittar på klockan, den är sex på morgonen! Hahaha, tänk om någon sett mig, vilken syn: Plötsligt kastas ytterdörren upp och ut i trädgården flyger en naken kvinna...
Jaja, jag har hört det här ljudet även i svarta natten, det låter verkligen som ett djur - kanin - i dödsångest och får håren att resa sig på kroppen och blodet att frysa. Det låter rent förfärligt, ett högt, klart och starkt skriiiiii. Jag blir nästan lite rädd bara jag tänker på det. En kanin i dödsångest skriker så, men det här ljudet är mycket "större" och kraftigare än från en kanin. Jag kan tänka mig att en stor uggla kan låta så eller ett rådjur som dödas eller kanske en "galen" räv.
Gossen Ruda
27-10-2013, 07:41
Rådjur kan skria så håret lyfter sig, låter som ett skällande brååå. Hanarna är värst. Kan vara svårt att skilja från en räv. Den värsta ljudaren är nog grävlingen som kan båte tjuta och skrika.
malcolm
27-10-2013, 10:08
Kan tänka mig att det är ungdomar som "spökar" i skogen så att lyssna efter mopeder i anslutning till tjuten kanske kunde vara en idé. Minns i min förra ungdom att det var populärt med sådana aktiviteter, det fanns svarta damen vid kyrkogården och vid en övergiven lada ute i skogen hördes mystiska ljud om nätterna.
zaaritha
09-11-2013, 00:29
Mård låter kusligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|