Hej! Tänkte höra när ni försår fröer inne har ni plast över krukorna eller inte, tänkte att det kanske blir för fuktigt o de inte får tillräckligt med ljus nu för att kunna gro! Susanne
Helen i Piteå Zon 5
04-04-2010, 09:56
Jo, jag lägger alltid plastfilm med små lufthål över krukorna därför att jordytan inte ska torka ut så fort, sen får man vända på plastfilen varje dag för att kondensen inte ska orsaka mögel på jordytan.
Ser att det är ditt första inlägg här... Känn dig Varmt Välkommen hit!
fjonke
04-04-2010, 16:20
Nu fick jag ett bra tips också. Visste inte att man ska vända plasten men det är ganska självklart när man läser det.
Epikuros
04-04-2010, 17:24
Jag skippar plasten och kör på drivhus. Det blir för meckigt med glad-pack och att hålla på att vända på det varje dag, för meckigt för mig åtminstone. Drivhus är kung =)
Plus att senaste gången jag försökte med nåt annat så möglade det, använde då plastpåsar med hål i stöttade av pinnar.
Peztis
04-04-2010, 17:35
Man bör nästan alltid täcka sådderna så att de inte torkar ut. Ljuset är oftast sekundärt i detta läget, det är värre om det torkar precis när fröet börjar gro...
För att undvika att det börjar mögla kan man även hälla i en svag lösning av Atamon och vatten i en sprayflaska och spraya på jorden precis när du har petat ned alla fröer i krukan.
mimlan-62
04-04-2010, 18:37
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 04-04-2010, 10:56)
Jo, jag lägger alltid plastfilm med små lufthål över krukorna därför att jordytan inte ska torka ut så fort, sen får man vända på plastfilen varje dag för att kondensen inte ska orsaka mögel på jordytan.
Ser att det är ditt första inlägg här... Känn dig Varmt Välkommen hit!
Tack så mycket för välkomnandet! Susanne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.