evachris
04-04-2010, 10:00
Hej!
Jag undrar om det går att äta majrovor blast? (har sökt på internet men hittar inget)
Vad jag har läst mig till så går det att äta blasten till rädisor, svartrot, havrerot, rödbeta.
Går det att äta mer blast?
Bra med växter där det går att äta upp allt!
mvh
Eva-Christin
Preussen
05-04-2010, 10:23
det kan du nog göra, tror ej att de är giftiga. frågan är mer hur goda de är.
Piccante
05-04-2010, 12:15
Enligt wikipedia äter man majrovans blast som ersättning för baldspenat eller mangold i Spanien.
vitavargen
05-04-2010, 12:23
Majrovablast har jag inte hört nån ge sig på, men rättika har rätt goa blast som passar utmärkt till feta ost eller yoghurt.
det finns en japansk rättika som ser ut sådant:
http://images.google.se/imgres?imgurl=http...%26tbs%3Disch:1Blast till dessa har jag inte prövat. Men det finns en annan sort som är i både svart och vit färg och ser ut sådant:
http://images.google.se/imgres?imgurl=http...%26tbs%3Disch:1De har jag prövat blasten på och de är jätte goa.
Alla grönsaksblast går att äta. (Hmmm, inte potatis dock) De har bara olika smak och konsistens. T.ex. fullväxta rädisblad är ju ganska håriga/stickiga, så de är inte så trevliga att äta råa. Men i kokt skick går de ju bra.
Vi borde äta mycket mer gröna bladgrönaker, de har viktiga mineraler o vitaminer, utbudet i affärerna är ju litet. Jag kastar t.ex. aldrig blad från blomkål, det är ju bra mat! I sydligare länder äter man många fler sorter gröna blad än här.
Späda rödbetsblast gjorde jag sallad på i somras och det blev både gott och vackert!
Christa
08-04-2010, 09:48
Jag kom på förra sommaren att man nog kunde äta blasten så jag åt blast av rova, rädisa och kålrabbi.
Morotsblasten vågade mig dock inte på. Går den att äta? Den kanske inte är god.
Morotsblasten är väl lite besk, va? I alla fall när moroten blilvit lite större.
Tänkte på det där med blast... jag brukar inte äta den men ofta koka med den när jag kokar grönsakerna (majs, blomkål osv). Alltid fastnar det något i grönsaken...

Om man nu inte vill äta blasten så borde man ju annars kunna koka den och använda avkoket som buljong eller liknande.
Husmor på dagis brukar använda kokvatten till t ex broccoli när hon bakar bröd. Hon är en fena på att ta hand om ALLT! Då vet man att sonen i alla fall får i sig ett mål mat om dagen som är jättebra på alla sätt och vis.
Hans i Värmland
08-04-2010, 20:55
Alla blad från släktet Brassica-går att äta-råa eller kokta. Alltså kålsorter och senap.
Rödbetsblad är utmärkta till dolmar. Gör en smet av köttfärs och ris och rulla in i rödbetsblad. Gärna flera blad i varje dolme.
Lägg dem i en kastrill och häll i några skvättar vatten,tomatketchup och buljongtärning- låt det hela sjuda i en halvtimme och middan är klar.
CITAT (Hans i Värmland @ 08-04-2010, 21:55)

Alla blad från släktet Brassica-går att äta-råa eller kokta. Alltså kålsorter och senap.
Rödbetsblad är utmärkta till dolmar. Gör en smet av köttfärs och ris och rulla in i rödbetsblad. Gärna flera blad i varje dolme.
Lägg dem i en kastrill och häll i några skvättar vatten,tomatketchup och buljongtärning- låt det hela sjuda i en halvtimme och middan är klar.
Det där Hans måste jag försöka komma ihåg till i sommar, det låter gott. Bäst att kopiera det direkt och lägga i receptpärmen, minnet vet du
vitavargen
08-04-2010, 22:29
Röbets/gulbetsblad användes i soppor som har mejeriprudokter som bas. Det finns såna soppor som görs på yoghurt. Den kan man hacka dessa bladen i
evachris
09-04-2010, 21:09
Hej!
Tusen tack för mycket intressant läsning och gott recept på dolmar.
mvh
Eva-Christin
Rosmarin
10-04-2010, 08:41
Jag brukar ta med grönsaksblasten (rädisa, rödbetor, rotselleri, mm...) när jag gör soppa. Olika grönsaker, god buljong... Om man sedan vill mixa soppan slät eller låta grönsakerna vara i bitar, (slantar) är en smaksak. Vi gör mängder med soppor på det här viset och fryser in. Gott att ha kyliga höst och vinterdagar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.