Full version: Påsksmällar
Micke E
I vanliga fall börjad det smälla redan på måndagen. Det enda som jag hört var i
onsdags när motorcyckeln baktände (grannen hörde det med wink.gif
Tror knappast det är lagar som minskat fyrverkerierna.
Är det så jäkla dåligt ställt med Sverige att folk längre inte har råd att 'blåsa' några hundra på en 'puff'??
Då tror jag det är dags att revidera sveriges 'uppåtgående' ekonomi..
Som det skryts om, Visst 236 (något sådant) mindre arbetslösa i Mars i år än i fjol...... Då var det ju ändå
rekordmånga utan jobb.. Vad är det att skryta med??
Notera! Det är inte från partipolitiska program utan det jag läser på text tv!!
Fler funderingar på ämnet?
Aqvakul
Här i Skåne smälls det bara till nyår... kanske övriga Sverige tagit efter... cool.gif
Eva i Höga
Inte hört något på ön heller, bara några raketer när påskbrasan brann. Men vi såg en Khom loy som kom och svävade över oss, det var vackert.
Micke E
CITAT (Eva i Höga @ 04-04-2010, 12:49) *
Inte hört något på ön heller, bara några raketer när påskbrasan brann. Men vi såg en Khom loy som kom och svävade över oss, det var vackert.

? Påskbrasa?? Är det inte 'Majbrasa'??
Inga raketer heller..
När jag bodde 'hemma' på landet och fanns inte 'Tigerskott' eller 'häxpipor' till hands så
då vart det 2 'Gyttorps röda' istället wink.gif
Aningen olämpligt i tätbebyggt område whistling.gif
Får se om jag gör ett nytt startförsök på hojen imorgon, en sådan avgasknall som i tisdags kommer få många att ta skydd
bakom närmaste träd rolleyes.gif !
mamamaggan
Här smälldes det i går kväll . Vi bor inte mitt i stan men granne med sjukhemmet , inte så lämplig plats att hålla på med smällare tycker jag.
Huggorm
CITAT (Micke E @ 04-04-2010, 13:41) *
? Påskbrasa?? Är det inte 'Majbrasa'??

På västkusten är det tradition att elda påskbrasa. Den har samma funktion som raketerna, nämligen att skrämma bort häxor och annat ondskefullt.

Jag hörde några raketer vid niotiden igår kväll, men annars inget. När jag var barn för tjugo år sedan smällde vi en jäkla massa smällare till påsk, och raketer med. Raketerna var lite luriga vid påsk, det hände ibland att dom satte eld på torrt gräs
Meriona
Här pangades en del hörde jag, men inte något dagarna före som det varit förr om åren.
Inga från Närke
Där jag bor var det endast några smällar vid 22-tiden sedan var det tyst och lugn som tur var. Bra att folk tänker till lite grann och inte eldar upp pengar i onödan som jag personligen tycker. Bra även för våra husdjur som inte tycker om smällar.
Uggi
Vi pratade om det vid "elvakaffet" varken frugan eller jag har hört någon påsksmäll i år.
Gossen Ruda
Det var väldigt lugnt i Landvetter i år, bara ett fåtal smällare och raketer. Jag skickade nog upp lika många och då var det en liten sats. Och så en tårta från mig och en från brorsan. När påskbrasan var fullmatad.
Rebecca
Jag är relativt nyinflyttad till Skåne från Göteborg, och tyckte det var konstigt att inga smällare eller raketer hördes. "Hemma" i Götet brukar det ju vara i klass med nyårsraketerna. Men det smälls alltså inte alls till påsk här i Skåne?
Aqvakul
CITAT (Rebecca @ 05-04-2010, 15:10) *
Jag är relativt nyinflyttad till Skåne från Göteborg, och tyckte det var konstigt att inga smällare eller raketer hördes. "Hemma" i Götet brukar det ju vara i klass med nyårsraketerna. Men det smälls alltså inte alls till påsk här i Skåne?

Nej, med undantag för en och annan inflyttad "Göteborgare".. flirting.gif
Rebecca
Hehe, det förstås! rolleyes.gif
Motti
Här ute sköt en barnfamilj av lite fyrverkerier på kvällen men sen var det helt lugnt på den fronten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon