Hej
Jag har en frösådd Kaffir Lime som jag försökt föröka.
Jag har satt sticklingar i både jord och vatten. De överlever i månader och får tom skott, men några rötter skapas aldrig.
Har någon erfarenhet från att ta sticklingar på Kaffir lime?
Eller ska jag försöka mig på ympning?
Vad passar då bäst? Har både Lime (köpt i butik, dock inte Kaffir) samt frösådd Pomerans och Köpe-citron
tacksam för svar
krister
Alexander-VG-zon3
04-04-2010, 15:09
ska du ta sticklingar är det bra att det är varmt, gärna undervärme och så ljust och lagom med frukt. och det kan ta lång tid innan dom rotar sig. rötterna kommer där bladen har suttit.
vill du så kan du prova att ympa, pomerans brukar man använda.
Hej,
Lite OT kanske men jag måste fråga, var har du fått tag på fröna till Kaffir lime...har letat men inte hittat.

TAcksam för svar
Alexander-VG-zon3
09-04-2010, 11:04
jag har annars små fröplantor som går att skicka till sommaren, annars så finns det att köpa från ebay (uk och usa). jag köpte mina frön från ebay ganska billiga.
EDIT - alla plantor är slut.
Säljer du såna plantor?

Hur skickar du dem? och vad kostar det?
Alexander-VG-zon3
09-04-2010, 15:19
du kan få dom gratis (eller hur många du vill ha, har många), jag packar in dom så väl jag kan. oftast plantan i fuktat papper eller i en plastpåse sedan packar jag in det i papper eller tyg och sedan i en kartong.
men jag skickar dom på sommaren när nätterna har blivet varma nog. Papeda (kaffir lime) är ju tropiska citrusar så de mår inte bra av att skickas när det är kallt/svalt ute.
EDIT - tog veck kontakt uppgifter.
det vore jättesnällt!
är de svåra att sköta om?
Alexander-VG-zon3
15-04-2010, 09:52
du kan också skicka ett .
ja dom är lätta att sköta, sköts som övriga citrusar bara det att dom vill ha det lite varmare.
EDIT - tagit bort hotmailen, finns inga plantor kvar.
Hallå!
Kan man köpa en planta av dig flaxss?
undrar
niggle
Alexander-VG-zon3
16-04-2010, 17:58
CITAT (niggle @ 16-04-2010, 18:55)

Hallå!
Kan man köpa en planta av dig flaxss?
undrar
niggle
om du vill att jag ska skicka. och även du får plantan gratis. men som jag skrev innan får det bli längre fram till sommaren.
EDIT - tagit bort hotmailen.
violagråsten
30-04-2010, 12:03
Hej!
Har också letat efter Kaffir lime och snubblade över den här tråden.
Skulle så gärna vilja få tag på en planta och undrar också om jag får köpa av dig flaxss?
Jag skickar ett mail till dig också.
mvh violagråsten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.