Full version: Passionsblomma
Nettan8
Hej,
Nu har jag letat utan att hitta några svar.
Min lilla passionsblomma (frösådd) har blivit en 10-15cm hög, ska jag toppa den, behövs det?
Alexander-VG-zon3
du behöver inte toppa den, det är ju klätterväxter. dock vill du toppa den så tar den inte skada och såfall klipper du ca 5mm ovanför en nod, bladpar.
Nettan8
Tack för svar, då låter jag den vara!
sqrulan
Jag sådde passionsblomma i våras men vad gör jag nu med den? Ska jag spara den, är det svårt att övervintra den ja är det nån idé att spara den och gör ni det?
Alexander-VG-zon3
övervintra den i rumstemperatur i ett ljustfönster (ev också extraljus). till nästa vinter kan den övervintra lite svalare ca +5c +15c och ljust. den kan börja blomma om ca 5-10år, en del har fått dom att blomma redan efter första år.
sqrulan
blink.gif Nä men jisses vilken tråkig växt! Då åker den i komposten. Fick Sterlizia fröer av min dotter för några år sedan och den blev så stor så jag måste kasta även den, finns inga fönster i mitt hus för sånna åbäken! slap.gif Jag tänker inte ha nån passionsblomma "any mooore! Sickkken skit tråk växt!! (rakt ur hjärtat) blush.gif
emilsjogren
spara den! bladen och växtkraften är rent häpnadsveckande, har själv haft flera stycken i perioder och de blir bara finare ju längre du har dem...

Ett alternativ är att använda dem istället för gardiner under vintern, se bara till att de kommer innanför karmen.

Om det passar bättre kan du rulla den på en stabil ståltråd och sen rullaut den igen till våren...

DEssutom är blommorna värda att vänta på, kanske de vackraste blommor som finns(enligt min mening)!

CillaM
CITAT (sqrulan @ 25-09-2010, 18:06) *
blink.gif Nä men jisses vilken tråkig växt! Då åker den i komposten. Fick Sterlizia fröer av min dotter för några år sedan och den blev så stor så jag måste kasta även den, finns inga fönster i mitt hus för sånna åbäken! slap.gif Jag tänker inte ha nån passionsblomma "any mooore! Sickkken skit tråk växt!! (rakt ur hjärtat) blush.gif

Först o främst är det inte alla passionsblommor som tar sådan lång tid på sig att blomma, men mellan 1 år och 18 månader brukar man få vänta på blommor. Men så skiljer sig detta enormt mellan de olika passionsblommorna. Fler som tex fått Passiflora suberosa-fröer från mig har fått dom i blom efter bara några månader. Sedan kan andra sorter vara riktig kinkiga med att gå i blom, som P. edulis som jag bara fått 1 blomma på under 5 år snart.

Men vill du inte ha den så ge bort den istället, till någon som kanske får den i blom med tålamod, näring, ny krukjord och så vidare...
Alexander-VG-zon3
mitt svar var till arten edulis, då det är oftast den man hittar när man köper frukt och sår ifrån. den brukar var segare. edulis vet jag ett par som har fått dom att blomma andra sommar. annars kan det ta upp till 10år innan den blommar. mycket beror också på vilken skötsel den får och vilket klimat den får.

hur som tycker jag den är väldigt vacker utan blommor.
Anja Danmark
Jeg har en P. edulis i mit drivhus, som jeg har sået sidste vinter. Den er blevet meget stor i sommer, og jeg kunne godt tænke mig at klippe den en del ned.

Hvor meget kan jeg tillade mig at klippe den - og tåler den frost?

På forhånd tak for svaret!

mvh
Anja

sqrulan
CITAT (CillaM @ 29-09-2010, 22:50) *
Först o främst är det inte alla passionsblommor som tar sådan lång tid på sig att blomma, men mellan 1 år och 18 månader brukar man få vänta på blommor. Men så skiljer sig detta enormt mellan de olika passionsblommorna. Fler som tex fått Passiflora suberosa-fröer från mig har fått dom i blom efter bara några månader. Sedan kan andra sorter vara riktig kinkiga med att gå i blom, som P. edulis som jag bara fått 1 blomma på under 5 år snart.

Men vill du inte ha den så ge bort den istället, till någon som kanske får den i blom med tålamod, näring, ny krukjord och så vidare...

Den ligger ihjäl frusen på komposten sedan den 25, jag har proppfullt i alla fönster så jag är alltid tvungen att reducera mina växtbestånd på hösten, mina arbetskompisar har tagit hand om så många redan och jobbfönstrena är på godväg att fyllas. whistling.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anja Danmark @ 30-09-2010, 09:08) *
Jeg har en P. edulis i mit drivhus, som jeg har sået sidste vinter. Den er blevet meget stor i sommer, og jeg kunne godt tænke mig at klippe den en del ned.

Hvor meget kan jeg tillade mig at klippe den - og tåler den frost?

På forhånd tak for svaret!

mvh
Anja

du kan klippa ner den. edulis tål några frostnätter på hösten. men ska helst övervintras frostfritt under vintern om man tänkt ha den svalt.
Anja Danmark
Hej Flaxss -

tak for svaret! Jeg må ud med saksen en tur.

Det meste af mit drivhus bliver holdt på 4-5 grader hele vinteren, så det bør jo være fint for min Passionsblomst også...

mvh
Anja

Alexander-VG-zon3
jadå det kommer bli jätte bra, håll den lite torrare när det är kallt. men det får inte bli så torrt att grenarna torkar in.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon