MirMaja
Hej!

Har några gamla knotiga plommonträd på tomten som ger små gula o goda frukter. Jag skulle vilja ge bort skott till en vän, hur gör jag? Runt kring träden skjuter det upp små skott (nu dock ganska väl gnagda på...) kan jag bara gräva upp ett skott och skicka det med jordklumpen till vännen som sen bara planterar den?

Eller är det mer komplicerat än så?
Huggorm
Det beror på om plommonträdet är rotäkta, det vill säga att det inte är någon specialsort som ympats på en annan rot. Är det rotäkta så skall det bara vara att gräva upp ett rotskott, men se till så du får med dig en del finrötter
ingrid fuxwall
Vänta några år så ska jag svara dig.

Har grävt upp skott från mitt plommonträd, dock sådana som kommit upp några meter bort. De som planterades i höstas är nog alla uppätna av hararna men jag hyser hopp om att de som var nergrävda i komposterna klarat sig
Huggorm
CITAT (ingrid fuxwall @ 04-04-2010, 19:16) *
Har grävt upp skott från mitt plommonträd, dock sådana som kommit upp några meter bort.

Ja, det är nog viktigt att man inte tar skott som kommer för nära moderträdet, då skadar man rotsystemet allvarligt
ingrid fuxwall
CITAT (Huggorm @ 04-04-2010, 19:18) *
Ja, det är nog viktigt att man inte tar skott som kommer för nära moderträdet, då skadar man rotsystemet allvarligt

Fast sambon har grävt upp rotskott från paradisäppleträdet, som växte helt nära stammen och både mor och barn mår bra - barnen är nog högre och friskare än gamla mor
Huggorm
CITAT (ingrid fuxwall @ 04-04-2010, 19:27) *
Fast sambon har grävt upp rotskott från paradisäppleträdet, som växte helt nära stammen och både mor och barn mår bra - barnen är nog högre och friskare än gamla mor

Men om man råkar sätta spaden mitt i någon av de viktigaste huvudrötterna så lär det påverka trädet, även om det ofta kan återhämta sig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon