Full version: sukulent
boxer2
Undrar om någon känner igen denhär sortens sukulet och vet hur man sköter den.
Hur vill den ha det med ljus och vatten? Några andra bra tips att veta om den? Tack på förhand. smile.gif Den såkallade "penga blomman". smile.gif
Epikuros
Lite vatten och lite näring gäller väl generellt för suckulenter? Vet inte hur det är med ljus.
Alexander-VG-zon3
Crassula ovata - Paradisträd - är ganska lättskött, tål både mörker och mycket sol. vattna den men låt den sedan torka upp ett par dagar innan du vattnar igen. får den för mycket så ruttnar den. den vill ha väldräneradjord. för att den ska blomma behövs antigen en längre torkperiod eller en period med kyla (neråt +5c +10c på vintern). vill man kan man ha den ute under den frostfria perioden, ute vill den stå i ett soligt och varmt läge.
evaisa
Boxer! När jag första gången såg en bild på en blommande crassula blev jag så himla paff. Så häftigt och överraskande.

Flaxss får väl visa oss noviser hur man lyckas få igång blommorna för jag har ännu inte lyckats med min.
Alexander-VG-zon3
CITAT (evaisa @ 04-04-2010, 19:45) *
Flaxss får väl visa oss noviser hur man lyckas få igång blommorna för jag har ännu inte lyckats med min.

kan vara svårt att visa hur man ska göra, men som jag skrev torr och sval vintervila triggar igång dom till att börja att blomma, och då blommar dom under våren-försommaren. sedan måste plantorna ha fått en storlek med innan dom börjar att blomma. mammas gamla som jag fick, när den levde så blommade den.
boxer2
Tackar för hjälpen alla ni. Någon som kanske har en bild på hur blomman ser ut? Vore kul att se. smile.gif
zissi
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;mode=threaded
Kolla i länken ovan får de se på paradisträdets blommor. Jag har dock aldrig lyckats få den att blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon