Silur
Hej!!

Skulle ni kunna vara snälla och ge förslag på prydnadsträd som inte blir så breda
som t.ex Bergkörsbär?
malarmaster
Pelarträd ,finns massa varianter.Vill du ha blommor eller blader,barr eller löv? Vilken Zon? jordmån?Vad menas med smalt? Höjd?. Återkom med uppgifter. Ulf
Silur
CITAT (malarmaster @ 04-04-2010, 19:32) *
Pelarträd ,finns massa varianter.Vill du ha blommor eller blader,barr eller löv? Vilken Zon? jordmån?Vad menas med smalt? Höjd?. Återkom med uppgifter. Ulf

Vi bor i Stockholm.
Höjden spelar ingen roll. Dock inte lägre än 4 meter.
Inte barr.
Söderläge. i slänt
Lerig och en en meter djup.

Tack!, tack!
Huggorm
Det beror på hur du menar med bredden. Räcker det med att det blir bara halvbrett och inte riktigt brett? I såna fall finns ju den turkiska trädhasseln, Corylus colurna. Den får formen av en gran, hög och relativt smal. Sedan kan du ju ta bort grenar som hamnar ivägen för annat. Och detta träd skulle funka fint i läget som du beskriver ovan.
Silur
CITAT (Huggorm @ 04-04-2010, 19:45) *
Det beror på hur du menar med bredden. Räcker det med att det blir bara halvbrett och inte riktigt brett? I såna fall finns ju den turkiska trädhasseln, Corylus colurna. Den får formen av en gran, hög och relativt smal. Sedan kan du ju ta bort grenar som hamnar ivägen för annat. Och detta träd skulle funka fint i läget som du beskriver ovan.

Tack! T.ex inte 6 meter i diameter.
Tack igen. Jag ska kolla ditt förslag.
Huggorm
Jag kom på att det finns en lönn som heter "Acer lobelii", utan svenskt namn. Den har en naturligt hög och smal krona. Men jag är osäker på hur härdig den är. Det finns ett exemplar i Lunds botaniska trädgård, men jag vet inte om dom klarar sig i Stockholm.
Silur
CITAT (Huggorm @ 04-04-2010, 19:45) *

Hmm intressant
Har du någåt annat förslag med bredare krona?

Tack igen!
malarmaster
här kommer en lista med träd som funkar i detta läge; acer ginnala ginnalalönn,acer griseum kopparlönn(kanske det vackraste som finns).acer pennsylvanicum strimlönn,acer platanoides"columnare" pelarlönn,Betula verrucosa"fastigiata" pelarbjörk,Laburnum gullregn alla, Querqus robur fastigiata pelarek,sorbus aucuparia fastigiata pelarrönn, sorbus "dodong" ullungrönn,tilia cordata "rancho". Mvh Ulf
Harvey
Det finns ju pelarvarianter av olika träd, pelarkörsbär, alm osv.
malarmaster
CITAT (Harvey @ 05-04-2010, 00:16) *
Det finns ju pelarvarianter av olika träd, pelarkörsbär, alm osv.

Mina förslag är anpassade till jordmån= lerigt. Alm bör undvikas då de flesta sorter är mottagliga för almsjukan. Körsbär,släktet prunus är inte så förtjusta i lerjord men då det handlade om en slänt så kanske det går om man blandar upp jorden med sand så att dräneringen förbättras.Gör man ett större ingrepp o byter/blandar in lättare jord finns det givetvis mer att välja på .Sen får man leta i plantskolorna ,det kommer ständigt in nya varianter på pelarträd. Ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon