Hej hej!
Är det någon här som har erfarenheter utav murgröna växande i sandig jord i soligt läge? låter det så som det gjorde när jag skrev det? jag vill nämöigen jätte gärna ha en såkallad " murgrönehäck" och där är det inte skuggit...
Aqvakul
04-04-2010, 21:14
Problemet är väl främst att sandjorden håller fukten dåligt och snabbt torkar ut i soligt läge. För att murgrönan ska kunna etablera sig så krävs mycket vattning. Skador på bladen brukar vara vanligare i söderläge. Om det beror på torka, solen eller vårproblem vet jag faktiskt inte.
Alexander-VG-zon3
04-04-2010, 21:31
jag har murgröna (två sorter en vanlig och en upprättväxandes) i ett söderläge, men sandjorden där är uppblandad och förbättrad. men murgrönan trivs väldigt bra där, för bra detta är i skåne zon 1-2. men som sagt jag har jordförbättrat så kanske kan du göra det också ?
här i zon 3-4 har jag sett många murgrönor i söderlägen som blivit bruna, jag tror det kan vara tjäletorka som gjort det.
Hmm, man blir ju sugen på att testa... man får ju alltid vattn ade flesta växter för att de ska etablera sig så.. ingen som har bilder på murgröna i soligt läge ?? detta är intressant...
Alexander-VG-zon3
05-04-2010, 13:37
två bilder
[attachment=48684:pic_dl.php.jpg]
[attachment=48685:pic_dl.php1.jpg]
hur gamla var de plantorna? de var ju inte så särskilt stora..
Alexander-VG-zon3
05-04-2010, 14:49
CITAT (Jowel @ 05-04-2010, 15:31)

hur gamla var de plantorna? de var ju inte så särskilt stora..
murgröna bild nr 1 (sorten Hedera helix 'Erecta') utplanterade rotade sticklingar ca 5-10cm, varit där i två-tre år. ganska bra etablering och högtillväxt, längsta skottet närmar sig väl metern nu och då har jag ändå klipp ner den innan. direkt söderläge.
bild från i mars 2010
[attachment=48691:pic_dl.php4.jpg]
(andra bilden från nov 2009)
murgröna bild nr 2 (vanlig ''vild'' murgröna) utplanterade revor (ca20-30cm långa) vuxit i den rabatten sedan 2006, är som ett ogräs och klipper in den varje år, annars tar den över halva rabatten på en sommar. öppet läge (mycket blåst) och full sol hela dagen.
så vill du plantera en murgröna i ett soligtläge så kommer det nog funka bra, ev att du jordförbättrar och ger den en god etablering. bor man dessutom i södrasverige i ett miltklimat så klarar den av ett söderläge ännu bättre. bor man lite kallare typ zon 3-5 bör den nog planteras mer i skugga.
Hej
Du kan välja Murgrön sort ( Hedera helix) , annars du ska välja vildvin eller du kan blanda mellan murgrön och vildvin.
H:Bassam
men nu hade jag tänkt mej liksom det där vilda, nästan ogräsaktiga murgröna sättet, om ni förstår vad jag menar, så dne täcker in hela spaljen.. mästan som arkitektens tröst, är det möjligt i ett söderläge?
Alexander-VG-zon3
06-04-2010, 11:13
CITAT (Jowel @ 06-04-2010, 11:55)

men nu hade jag tänkt mej liksom det där vilda, nästan ogräsaktiga murgröna sättet, om ni förstår vad jag menar, så dne täcker in hela spaljen.. mästan som arkitektens tröst, är det möjligt i ett söderläge?
missade du det jag skrev för bild två ? ''växer som ett ogräs och tar över rabatten på en sommar om jag inte klipper''.
där kan man kalla det vilt, som jag skrev vill du ha en murgröna där så plantera en!, det kommer säkert att funka. vill du att det ska funka ännu bättre så blanda i ny jord och stödvattna de två första säsongerna. och efter att den etablerat sig kommer du få en vild murgröna med ogräs varning.
Här en rapport från murgrönans (och bambuns) absoluta slutstation: gotländsk murgröna har klarat sig grön upp till en meters höjd i söderläge i närmast sandjord. Det som går över en meter har brunnit i vårsolen på en halvskuggad gård mot söder. Det finns dock en murgröneart i Estland som möjligen (har inte testat den ännu) klarar dessa förhållanden lite bättre (typ zon 4 iSverige). Men det tvivlar jag på...
Dessa erfarenheter gäller för zon 2 i Finland, typ zon 4 i Sverige ungefär.
Alexander-VG-zon3
06-04-2010, 21:26
att murgröna blir gul/brun på våren är oftast tjäletorka. i kallare zoner också kyla. mina egna är lika gröna och fina som alltid i ett soligt läge efter denna vinter.
jag kollade idag på en murgröna som växer i direkt söderläge (zon 3-4) höjd likahög som ett 3våningshus. och den har blivit brun från mitten och upp efter denna vinter, andra vintrar har den varit grön och fin.
och som jag skrev innan vill du plantera en murgröna så gör det. huruvida du vill hjälpa den mer på traven att få det bättre får du ju självbestämma.
tack Flax för att du är så tydlig xD jag är lite vilse i pannkakan ibland XD men asså, nu snackar vi att jag kanske skulle vilja ha en spalje på kanske 65 meter med murgröna, och då är det ju lite riskabelt att chansa XD
Alexander-VG-zon3
07-04-2010, 21:01
det är ju du som bestämmer vad du vill ha. mina har inga problem med soligt läge och dessutom har jag fått klippa in dom för dom växt för mycket.
annars har du ju andra alt som kaprifol, blåregn, vildvin, klätterros.
Hej
Om du odlar i soliga plats du ska noga på vattning .
H:Bassam
det ska gärna vara vintergrönt, finns det förövrigt någrea andra klättrande växter som är vintergröna?? synd att Vinca Minor inte klättrar XD , och ja, vattningen är A och O
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.