Fjällroosens
Är det möjligtvis någon fler än jag som odlar i zon8? Skulle behöva någon att fråga om just vårat kalla växtklimat. Har förkultiverat tomater och olika blommar som jag skulle behöva lite mer plats för giggle.gif och växthuset står ju med snö upp till knäna ett bra tag än. Hur gör ni?? Funkar det med bubbelplast och värmefläkt? eller blir det för stora kontraster när det inte är sol?? Mina tomater har jag nu haft under lysrör inne och de var kompakta och fina tills det började bli lite sol och värmen steg i odlingsrummet om dagarna. Nu ser dom mest långa ut med glest mellan bladparen crying.gif , tänkte att om jag får ut dom i växthuset att dom "tjockar" på sig lite. Hur gör ni???
Moonwind

Ett litet tips för dina tomatplantor. Omskola en extra gång i djupa smala krukor. Om plantorna är små räcker det med gamla mjölkkartonger.
Ta bort dom nedersta bladparen och se till att endast toppen på tomatplantorna syns. Du vinner tid genom att längdtillväxten saktar av efter omskolningen och du får dessutom plantor med kraftiga rotsystem eftersom det nu kan bildas nya rötter efter hela stammen.
På det här viset kan du skjuta upp utplanteringen i växthuset ännu ett tag.

Lycka till.
joulanta
Jag har samma problem som du växthuset är nästan översnöat. Odlar i zon 6-7 norra norrlands inland. Jag har skottat en gång till växthuset, flyttar snart ut alla plantor, har massor med plantor som behöver komma ut.

Jag brukar flytta ut dom runt mitten av april har ett element som går igång när det blir kallt fast jag kollar ju tempen flera gånger.
Blir det kallt går jag ut och lägger över med lakan eller nåt annat. Det har funkat bra i många år
Fjällroosens
Tack så hemskt mycket för svaren.
Moonwind: Jag undrar om plantorna är för stora, jag ska ta ett foto och lägga ut ikväll. Det vore jättesnällt om du kunde titta på det och se vad du tror.
Joulanta: Hur stort växthus har du?? Du sätter inte bubbelplast? Sätter du även ut tomatplantorna i mitten på april? Oj, många frågor blev det blush.gif
Fjällroosens
Nu har jag tagit en bild på två av tomatplantorna. Jag sådde den 13 februari, har haft dom under lysrör till nu, har ställt dom i ett svalare rum igår. Visst är väl dom rangliga?? Jag är amatör och sådde första gången förra året. Sådde då i slutet av mars, tyckte då att tomaterna kom så sent och ville börja tidigare i år. Är det så att jag måste plantera om dom till hinkarna nu och sätta ut dom i växthuset???? Som sagt jag bor i zon 8 och måste nog ringa och beställa lite bubbelplast i så fall. Snälla ni svara så jag slipper klia mig i huvet över "bäbisarna" mina.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon