miss_marilyn
Hej!

För några veckor sedan tog jag ett antal toppskott för förökning av vår rosentry. Följde "regelbokens" alla punkter.

Den står i söderfönster med plastpåse över, dvs ljust och varmt.

I början tog den sig jättebra, och nya små "grenar" började växa ut. Efter det tog jag bort påsen över ett par dagar, för att det verkade bli så mycket imma i den, var rädd att de nya skotten skulle bli mögliga pga vätan. Men då torkade skotten av, och en del blev bruna!

Så påsen på igen...

Hur går jag tillv äga fortsättningsvis för att lyckas??

TACK för alla idéer!
Åsa, mälardalen zon 2
Påsen måste vara på tills du ser rötter titta ut i dräneringshålen det tar ofta lång tid för vedartat att skjuta rötter jämfört med en del av våra lättrotade krukväxter.

Soligt fönster är INTE speciellt bra för sticklingar och sådder det blir för varmt med gassande sol, varmt är ju bra (fast mest underifrån) kokande hett är dock aldrig bra. Någon form av skuggning kan behövas ifall det inte finns annat fönster + man kan göra något lite lufthål i påsen för att minska lite på fuktigheten men annars är det bra med hög luftfuktighet för sticklingar.
miss_marilyn
Ah, tack! smile.gif Då håller jag påsen på nu, och flyttar till annat fönster, kanske väster är bra?

Hur gör jag sen? Kan jag sätta ut den i backen i sommar eller ska de stå kvar i krukan tills rötterna kommer ut genom hålen? Vad är "lång tid" för att rota?
Anders Roslagen
Att det blir blad och skott är tyvärr inget bevis för att det bildats rötter ännu. Det är energi från kvisten som gör sig synlig, inte näring från jorden. Det är lite som en kuvös med jämn temperatur, fuktighet och ljus som behövs. Och tålamod! Visst ska de få vara i fred tills rötterna vuxit rejält, innan dess är de ytterst känsliga för uppgrävning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon