miss_marilyn
Hej!

Förra året satte jag massor av fröer på fönsterbrättet i söderläge. Det växte så att det knakade, men de blev ju så rangliga och långa...

I år gror jag dem på fönsterbrättet, med plastpåse över krukan eller i miniväxthus.

När de sedan grott och vuxit till sig ett par centimeter planterar jag om dem i plantjord i större kruka och förflyttar dem till källaren, där jag har lysrör över hyllplanen.

Min fundering är nu om det är galet? Är det för svalt här? Källaren håller stadigt ca 14 grader, ljuset är bra (tackvare extrabelysningen). Jag tycker att de växer så sakta... Vilket iofs är bra eftersom jag började sätta så tidigt.

Vilken är den optimala temperatren för småplantorna? Det jag har satt är bl a blomstertobak, pelargon, busktomat (skulle den trivas bättre varmare?), rosenskära, lobelia, månvinda, stockros och pensé.

STORT tack på förhand!
Maggan H
Tomaterna skulle möjligen vilja ha lite varmare än 14 gr ; har du kollat temp under lysrören? Jag skulle tro att där är varmare om det är rumstemp du har mätt, och då är det helt ok. Att de växer sakta är bara bra, du kommer att slippa alla långa rangliga plantor i år!

Ang optimal temp är det lite olika på vad slags plantor det är men mellan 15-22 gr på de flesta frånsett exotiska, som nog vill ha några gr till.
katah
Efter omplanteringen flyttar mina plantor till förrådet och där under lampan pendlar värmen ( 16-18 grader när lampan är på , ner till +8-9 grader ibland, men oftast vid +12 sätter jag värmefläkten på )
Och alla blommor och tomater har vuxit fint och bra alla år.
Efter 2-4 veckor har dom flyttat till växthuset där värmen pendlar ännu mer +4 - +28 grader .
Men för det mesta försöker jag hålla nattemperaturen i växthuset över 10 grader när jag har tomater och annat värmeälskande där.
rosita
Här står alla plantor nu i växthuset där värmen växlar mellan 8 och 25 grader (soliga dagar). I ett bubbeltält har jag alla gurka, melon och paprikor på 16 - 25 grader. Från 15 mars har jag även sådderna genast i växthuset (bubbeltält) och det känns mycket luftigare inomhus i fönster och hyllor!
miss_marilyn
Tack för svaren!

Då har jag kvar dem där nere i källaren. Tempen ligger på samma ställe som plantorna, under lysröret. Och den visar 14 när lysröret är på. Gissar att det inte går ner så mkt.

Spännande att kunna ha i växthus redan! Här håller vi på att sätta upp växthus, så det blir nog lagom att flytta ut dem dit när det är klart! *längtar*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon