Tirres
Det är ju lite för tidigt än och många veckor kvar innan potatisen kan komma i jorden. Jag försöker hålla den mörkt och svalt men det är inte så lätt i lägenhet. Om jag bryter bort de befintliga groddarna, kommer det då växa nya när jag tar fram de för förgrodd?
Peztis
Hur mycket har de grott? Tror inte att de ska bryta av dem, i alla fall inte alla.
Jag vet att jag har planterat potatisar med ca 15 cm skott/blast och det har funkat jättebra.
Åsa, mälardalen zon 2
+vid förgroning är det bättre ifall det är ljust + svalt då får man knubbiga skott, är det mörkt blir de för rangliga och veka och går bara sönder vid utplantering.
Tirres
Som det ser ut nu ute kommer jag inte kunna sätta ner den i jorden på åtminstone 1,5 månader så jag måste ju ha nåt bra sätt att förvara den i typ en månad till. Skotten som kommer nu blir ju hur långa som helst om jag sparar de så länge. Kan jag stoppa de i kylen?
Peztis
Har du dem i rumstemp nu?

Stoppar du dem i kylen kommer de fortsätta att växa men långsammare, de kommer dock att bli rätt rangliga. Bästa är ju om du kan hitta ett svalt ställe men med belysning/ljust. Du har ingen källare, garage eller så?

Vill du ha tidig potatis kan du ju lägga dem i jord i hinkar! biggrin.gif

Till tröst kan jag berätta att jag har planterat ut med långa rangliga skott också, de bröts av en del när jag skulle lirka bort dem från nätet, och det blev potatisar det året med!
Om du har potatisarna i nät fortfarande, ta bort det snarast och lägg dem i en pappkartong eller liknande så slipper du trassla med nätet när det är planteringsdags.
Peztis
Nu minsann har jag mer info!!!

Var på mässan idag och köpte sättpotatis, den ena sorten hade redan groddar.
-Men det är bara att bryta av dem, sa hon bakom disken på Larsvikens Lantbruks AB.
-Vad sa du? undrade jag.
-Bryt bara av dem så kommer det nya, det är i alla fall omgång två av groddarna som är de bästa, omgång 1, 3 och 4 är sämre. Förvara dem mörkt och varmt när de ska gro och när de har grott ska de förvaras ljust och svalt.
-Typiskt! tyckte jag. Normalt har man ju enklare att få till det ljust och varmt (inne i huset) eller mörkt och kallt (källaren).

Så nu vet vi det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon