Full version: Beskära bladkaktus?
Peztis
Jag har en bladkaktus som ser rätt eländig ut... Den är ganska stor men den är helt platt för den har stått mot ett fönster och i ett försök att få den spretigare har jag vänt på den och då blev den platt där med! biggrin.gif
På sidorna är den ganska fin rotfl.gif

I alla fall, hur kraftig beskärning klarar dessa växter? Och när bör det helst göras?
Peztis
Kankse bör tillägga att det är en novemberkaktus.
Eva Hedström
Min helt ovetenskapliga erfarenhet är att det är bäst att ta sticklingar och börja om, Gamla plantor har hos mig lättare råkat ut för stamröta på vintern. Men det är nog bara ta av i lämpliga noder och låta den börja om, ifall du vill ha den kvar.
Micke
Den tål nog en hel del beskärning, bladkaktusar tycker om lite stryk mellan verserna. Har ett stort exemplar som jag gick hårt åt (kapade ungefär en tredjedel) redan för en månad sedan och den tyckte inte alls illa vara om det. Tvärtom. Men är du osäker kan du ju ta tillvara några sticklingar samtidigt. Du kan bra göra det nu när ljuset räcker till för ny bladbildning.

Micke
Peztis
Ja, det får nog bli ett försök. Men den har en liten blomma nu så jag får vänta liiite.
Och ekorre som man är ända ut till fingerspetsarna - många sticklingar kommer det att bli! biggrin.gif
Peztis
Kan härmed konstatera följande:
- Bladkaktus ÄR en kaktus! Fick massor med små uschliga stickor i fingrarna...
- Det går att forma den lite genom att bända grenarna - till en viss gräns!
- Nu har jag två krukor med små sticklingar! Reseultatet av den nådda gränsen ovan... smile.gif
Micke
Ja, låt den blomma i lugn och ro, det går ändå just över. Min slutade den andra blomningen (efter huvudblomningen) förra veckan - trots beskärningen före...

Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon