MariaC
Vi ska bygga upp en lite högre rabattkant runt hela trädgården. Rabatten kommer att innehålla både blommor, kryddor och bärbuskar. Tycker slipers skulle vara fint men jag blir osäker eftersom jag hört att gifter kan läcka ut ur dem. Har googlat på slipers och tryckimpregnerat men jag blir inte klok på OM det verkligen är farligt eller ej. Hittar massor av diskussioner men ingen bra faktasida. Vill inte riskera något så frågan är - om jag inte vill använda sten - vad finns det då för alternativ till slipers? Finns det slipers som inte är impregnerade t ex? Tips emottages tacksamt! yes.gif
ingrids
Gamla järnvägsslipers impregnerades med arsenik, så även telefonstolpar. Den sortens impregnering är förbjuden nu så om du köper nya slipers (som dessutom hette något annat sist jag såg en annons) är de inte farligare än andra tryckimpregnerade trävaror. Hurivida ävens denna metod leder till att giftiga ämnen läcker ut i jorden har diskuterats fram och tillbaka här på odlas forum, värmeinpregnerat kan vara ett alternativ.
MariaC
Tack för svar! Värmeimpregnerat låter intressant! Söker på nätet men hittar inte någon information om det eller var man kan köpa. Heter det något annat i butik?
ingrids
Hm, vet inte vad "fabriksnamnet" är i ärlighetens namn. Virket känns igen på att det är nästan teakfärgat. I en DN artikel beskrivs processen i faktarutan till höger, meningen börjar med orden Med hjälp av värme i fetstil http://www.dn.se/bostad/var-sibiriska-lark...ackert-1.757665
Ralf
Jag fick tag i virke som var sågat 150 ggr 150 mm. Det har jag pensalt in flera ggr med vanlig hederlig trätjärna. Koloniträdgården luktar ibland som ett båthus i skärgården. Är trtätjärna giftig? Jag vet inte, men den innehåller terpentin.
ingrid fuxwall
CITAT (Ralf @ 05-04-2010, 19:18) *
Jag fick tag i virke som var sågat 150 ggr 150 mm. Det har jag pensalt in flera ggr med vanlig hederlig trätjärna. Koloniträdgården luktar ibland som ett båthus i skärgården. Är trtätjärna giftig? Jag vet inte, men den innehåller terpentin.

Sambon gjorde som du och behandlade så gott som varje år, kanske varje år, men tyvärr höll det inte så länge så det är inget som jag tänker testa någon mer gång - fast det var kanske något annat fel, som gjordes
Micke
Järnvägsslipers är behandlade med kreosot från stenkolstjära som, i motsats till kreosot från trätjära, är påvisat cancerogen. Innehåller alltså polycykliska aromatiska kolväten (PAH), roten till allt möjligt ont i vår impregnerade tillvaro med andra ord. Inget vidare att ha i din egen trädgård alltså. Och lägger du ändå rabarberna på problemavfall av denna typ ska du helst använda kemikaliebeständiga gummihandskar och dito andningsskydd om du ens lite sågar i eländet. Kunde inte en stenmur vara ett bättre alternativ? Sten håller betydligt längre - typ en evighet...

Micke
Peztis
CITAT (ingrids @ 05-04-2010, 15:22) *
...som dessutom hette något annat sist jag såg en annons...

Har för mig det stod trädgårdsstockar i en annons jag såg idag.
Byggtimmerstockar har jag också hört talas om.
skogsnatt
CITAT (Micke @ 06-04-2010, 23:55) *
Järnvägsslipers är behandlade med kreosot från stenkolstjära som, i motsats till kreosot från trätjära, är påvisat cancerogen. Innehåller alltså polycykliska aromatiska kolväten (PAH), roten till allt möjligt ont i vår impregnerade tillvaro med andra ord. Inget vidare att ha i din egen trädgård alltså. Och lägger du ändå rabarberna på problemavfall av denna typ ska du helst använda kemikaliebeständiga gummihandskar och dito andningsskydd om du ens lite sågar i eländet. Kunde inte en stenmur vara ett bättre alternativ? Sten håller betydligt längre - typ en evighet...

Micke

Jag håller med dig. Faktum är att den som använder telestolpar eller gamla slipers, gör sig skyldigt till ett miljöbrott. Allt material av denna typen ska gå till destruktion efterhand som det plockas bort från sin nuvarnade användning och får inte saluföras överhuvudtaget
joz
Slipers som säljs idag är impregnerat i NTR Klass A.
Gamla slipers är väl olagliga och köpa ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon