Full version: Tulpaner
boxer2
Varför hänger sig tulpanerna över vaskanten efter 1-2 dygn?
Dom har vatten, dom står inte särskillt ljust, dock ej mörkt och dom står ej varmt.
Kan man motverka det? Hur? Dom är utslagna och fina annars, ej utblommade.
Stod i sitt plast minst en timme i vatten innan det avlägsnades.
Åsa, mälardalen zon 2
Lät du påskliljorna stå i separat vatten först efter snittning i några timmar så det värsta av det slemmiga vattnet kunde hällas bort, den slemmiga växtsaften från påskliljor brukar inte andra snittblommor gilla så det kan ju vara det. Annars kan det ju även vara sortberoende
boxer2
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-04-2010, 14:01) *
Lät du påskliljorna stå i separat vatten först efter snittning i några timmar så det värsta av det slemmiga vattnet kunde hällas bort, den slemmiga växtsaften från påskliljor brukar inte andra snittblommor gilla så det kan ju vara det. Annars kan det ju även vara sortberoende

Även om jag bara har tulpanerna för sig, så blir det så ändå.
Oavsett vilken sort det är, så hänger dom sig över kanten.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag kom på en sak du satte väl tulpanerna i kallt vatten? varmt vatten + tupaner brukar inte vara så bra och har man riktigt hett vatten blir de som kokta sparrisar.
robertgoulet
Knepigt fall det här. Prövar en ytterligare teori... Hur mycket vatten har du i vasen? Tulpanerna vill ju helst bara ha vatten precis över snittytan. blink.gif
GunnellF
Tulpaner ska först dra i MYCKET vatten, inlindade i plast eller hur dom nu är förpackade när du har köpt dom. Dom KAN vara vattendragna hos blomsterförsäljaren, men man kan aldrig vara säker beroende på var du har köpt dom. När dom dragit i ett par timmar tar man av förpackningen, gör en ny rak snittyta med en VASS kniv (klipp inte), sätt tulpanerna i en vas med LITE vatten. Tulpaner drar vatten med hela stjälken och ränner därför om man ger dom fulla vasen med vatten.

Och som sagt: Kallt vatten och ingen snittblomsnäring (såna små påsar som man brukar få).
*Stintan*
Jag skulle rekommendera att alltid göra ny snittyta på tulpaner innan man sätter dem i kallt vatten. Snittytan hinner torka på hemvägen. Man ska också låta plasten runt dem vara kvar i ett par timmar medan de drar upp vatten. Finns det ingen plast så linda in dem i papper så det blir stadigt men se till att inte papperet kommer ner i vattnet.

Ställ gärna tulpanerna svalt på natten och byt vatten.

boxer2
Där var många bra tips, nu får jag väl pröva mig fram med nya tulpaner.
Jag har både haft väldigt lite vatten och prövat med hela vasen full, inget hjälper.
Nya snittytor får dom alltid när jag kommer hem.
Brukar göra snittytan med sekatör, varför kniv?
Kallt vatten??? hmm.....Ja så särskillt varmt var det nog inte.....lite ljummigt kanske. wink.gif
Tack alla för de bra tipsen.
GunnellF
CITAT (boxer2 @ 06-04-2010, 13:02) *
Där var många bra tips, nu får jag väl pröva mig fram med nya tulpaner.
Jag har både haft väldigt lite vatten och prövat med hela vasen full, inget hjälper.
Nya snittytor får dom alltid när jag kommer hem.
Brukar göra snittytan med sekatör, varför kniv?
Kallt vatten??? hmm.....Ja så särskillt varmt var det nog inte.....lite ljummigt kanske. wink.gif
Tack alla för de bra tipsen.

När man klipper av stjälken så klämmer man ihop kärlen, med kniv blir det bättre snitt och stjälkarna kan dra åt sig vattnet bättre. Vattnet ska vara KALLT, inte ens ljummet.

Svårt att veta varför dina tulpaner ränner när du verkar göra det mesta rätt...
ingrids
Blir lite förvirrad - är problemet att tulpanerna viker sig eller att de fortsätter växa och därför viker sig? I det förra fallet kan det vara vettigt att, förutom alla bra råd som redan skrivits, helt enkelt välja en vas med högre kanter. I det senare fallet kan det vara vettigt att korta ner tulpanerna varje dag för att kompensera det de växt (vilket de mycket väl kan göra).
Bassam
Hej
Jag rekomenderar med ny snett ytor , du ska göra på kniv för att vatten rör ska inte skada , lite kalt vatten och lägga dom på svala plats för att de ska öppna tidigt .

Obs

Det är bättre om du inte lägga näring i vatten om du lägga näring ska vatten som ligger inne tulpaner går ut .

H:Bassam
Meriona
Jag kapar lite varje dag, eftersom de brukar fortsätta växa. Och jag klipper med sax, det funkar för mig.
Men här är ett bra gammalt husmorsknep till tulpaner som vill böja sig: Lite potatismjöl löst i vattnet, det är ett riktigt "potensmedel". shy.gif
RitRat
Fräscha friska tulpaner är en av mina absoluta favoriter bland snittblommor.

Men är det fler än jag som även tycker att torra, vissna tulpaner är vackra? De har så vilda former och oanade färger. Jag kastar aldrig tulpaner när de vissnat, utan låter dem ha ett nytt liv som eterneller :-))) att beundra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon