KarinBost
05-04-2010, 15:24
men de växer mest på höjden. Basilikan till höger är ju väldigt tanig. De står i mitt söder fönster. Hur skall jag göra för att få fina kryddor?
Åsa, mälardalen zon 2
05-04-2010, 15:43
Jag tycker de ser helt normala ut, även basilikan vid omskolningen brukar man plantera ner dem djupare, jag brukar ofta så basilika i lite större krukor och så fyller jag inte så fullt med jord utan istället för att skola om så fyller jag på med en 2-3cm jord så de hamnar längre ner.
Oregano och mejram kan man få lite knubbigare genom att ställa dem svalt + ljust efter att de grott.
KarinBost
05-04-2010, 16:23
Ok, va bra. Ska se om man kan hitta nåt ljust, svalt utrymme, så kanske de tar sig. Tack för hjälpen.
Hej!
Du hade ju fått bra svar men jag lånade din tråd för en fråga om basilika, hur många ska man plantera i en kruka? Köper man i affären så är det ju ett helt gäng som står trångt, men mår de inte bättre med lite färre och med mer utrymme i krukan?
Hälsningar Inglan
Malin_MeL
05-04-2010, 19:21
jag har testat olika och jag kan inte se någon större skillnad. förra året hade jag tre och tre i krukor i köket, de blev väldigt höga och kraftiga, vedartade verkligen. i växthuset hade jag en 5-liters spann men massa trångt i.
båda gav mycket skörd hela sommaren men när jag tillslut klippte ner och sparade i frysen så var det spannen i växthuset som gav mängderna, för det var ju massor av plantor i den hinken, men växterna i köket var snyggast
ingrid fuxwall
05-04-2010, 19:38
jag brukar ofta så basilika i lite större krukor och så fyller jag inte så fullt med jord utan istället för att skola om så fyller jag på med en 2-3cm jord så de hamnar längre ner.
[/quote]
Vilket bra tips! Det ska jag "sno" av dig
Tack!
Vad skulle man göra utan alla er här på odla?
hälsningar Inglan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.