|
Hej! Jag måste tyvärr flytta från vårt hus, trädgården har varit min stora glädje och passion i ca 10 år. Nu måste jag flytta till lägenhet eller möjligen mindre hus om min ekonomi tillåter. Det har varit hemskt jobbigt men har kommit till en fas då jag accepterar detta men det är tungt i mellanåt. Tänkte försöka ta med lite växter, balkong måste det bli ialla fall. Finns det nån som fått gå igenom samma sak eller ska och har lust prata av sig lite blir jag jätteglad för lite kontakt. Kanske peppa varandra lite och ge olika tips och råd! Bara en sån sak som att jag alltid sår en massa på våren... nu har jag knappt sått något och det känns jättekonstigt, som om man går igenom ett jättelångsamt chocktillstånd...
Mvh ZaraP
Aqvakul
05-04-2010, 17:08
Det värsta tyckte jag var att inte kunna gå en runda i trädgården och koppla av med lite småpysslande efter jobbet. Nu är det snart fem år sen vi sålde huset och vårarna är värst. Vi har ett fritidshus, men det är inte alls samma sak. Var först väldigt på hugget att skaffa en koloni, men sen insåg jag att det ändå inte skulle bli detsamma. Men på vinterhalvåret är det faktiskt skönt att slippa ansvaret för huset och trädgården.
Gudrun i Göteborg
05-04-2010, 17:44
Instämmer med Aqva: Saknaden är stor, men är skönt att slippa ansvaret för ett hus med bl a snöskottning under vintern. Lägenhet o sommarstuga passar bra för min del. En av mina nära vänner hade just skaffat sig en koloniträdgård när jag hade bestämt mig för att sälja. Hon kom o hämtade en hel del av växterna. De fick jag tillbaka några år senare när sommarstugan dök upp  Några andra bekanta fick någon enstaka växt. Allt grävande gjorde jag innan huset visades och såldes. Det var absolut inte lätt att lämna hus o trädgård och jag värjde mig våldsamt först, men när jag tänkt tillräckligt länge insåg jag att fördelarna var så mycket större än nackdelarna så beslutet gav sig självt. En ny fas i livet inträdde. Jag var o kollade"mitt" hus o trädgård för något år sedan men det var inte så kul. Huset tillbyggt åt alla håll, flådiga altaner där mina rabatter funnits osv. Men, men det är ju inte mitt ställe längre.
ingrid fuxwall
05-04-2010, 18:11
Beklagar att du hamnat i denna situation. Har inte din erfarenhet men får den kanske snart
Tack för era kommentarer.. känner mig lite vilsen för trädgården är mitt största intresse och så måste jag lämna den. För något år sedan hade jag sagt att det vore tortyr för mig men nu är min livsituation sådan att jag får det bättre när jag flyttat... men, men min trädgård mister jag. Jag vet att det kanske blir något annat i framtiden, jag får göra det bästa av det nu. Har snälla vänner som erbjudit sig något hörn i deras trädgårdar där jag kan gräva ner någon växt. Givetvis gör jag detta innan försäljning och får snygga upp efter mig, det handlar om enstaka växter och trädgården är mycket stor. Det gäller mest perenner som betyder något extra just för mig, kanske dragit upp själv från frö, lite ovanlig eller ett byte med en vän. Ett bigarråträd jag köpte i fjol tänkte jag gräva ner hos min kompis... Sedan måste jag lära mig kruk-livet... blir det balkong får jag väl gå med i "Balkongernas vänner" eller vad de heter  Life must go on!
Jag gjorde samma resa för 1½ år sedan. Vi har en stuga där vi odlar grönsaker och en del snittblommor så lite annorlunda sits är ju vi i nu men det går att göra balkongen till en grön oas också. Jag älskar att pyssla på min balkong. I år ska vi satsa på ett svagväxande träd. Om det blir dvärgsyrén, svagväxande äppelträd, svarta vinbär på stam eller något annat har vi inte bestämt än. Det finns massor här på Odla att läsa om balkongodling. Gå in på BALKONG, TERASS OCH UTERUMSAVDELNINGEN här på Odla. http://www.odla.nu/forums/index.php?showforum=8 där kan du få lite tips förhoppningsvis. Lycka till och fråga på bara  . Här finns så många kunniga balkong- och krukodlare.
Jag ”äger” inte min trädgård och med det i bakhuvudet vet jag att jag någon gång måste lämna den. Jag har försökt att rusta lite för den tiden genom att köpa en bostadsrätt på bottenplan vilket betyder att jag har en altan och så har jag grävt upp två små rabatter precis under mina fönster (lite gerilla gardening  ). Min tanke är att den dag jag står utan trädgård så ska jag fortsätta att fröså…..Förmodligen för att ”ge bort” det mesta. Sedan kommer jag troligen att göra altanen och mina två små rabatter till en veritabel djungel och odla på höjden. Jag kommer säkert även att bli den i bostadsrättsföreningen som ansvarar blomlådor och urnor om sommaren /Anki
vitavargen
05-04-2010, 19:26
CITAT (ZaraP @ 05-04-2010, 20:01)  .... Life must go on! Ja, det måste det! Ett bra alternativ är kolonilott. Har vänner som bor i lägenhet, men de har en lott för hela odlingssäsongen. De trivs bra och är mycket nöjda med det sociala liv de har med sin föreneing runt kolonilotten. (Har varit med ett middsommarfirande, det ar hur kul som helst) En färdig stuga som moterades kostade 15000 kr. Sen är det bara att odla på. Dit du ska flytta, kan du leta efter koloniföreningar och välja det som ligger närmast dig. Det bästa efter eget hus är detta tror jag.
En kolonilott för bara 15 tusen? Har hört skräckhistorier med kolonilotter dyra som bostadsrätter... eller så långa köer att platsen "går i arv"... men det kanske är lite överdrivet?! Jag ska gå in på balkongforumet och plugga på!  Jag tänker aldrig sluta odla, känns bara så mysko att inte ha en bild av var man ska göra det någonstans sen... men tack!  för era uppmuntrande ord!! Det känns faktiskt mycket bättre nu!
vitavargen
05-04-2010, 20:20
Dessa kan du kontakta( den förening som ligger närmast din nya bostad) och få info om en bit mark. Sen kan du köpa den färdiga stugan och montera den: http://kolonitradgardsforbundet.se/om_forb...on/regioner.php
Jag är uppvuxen med villa men när jag flyttade hemifrån blev det ju så klart lägenhet. Suck... När vi sedan köpte en bostadsrätt hittade vi en terrasslägenhet och det är ju drömmen! 21 kvm terrass och utmed den 7 m långa kanten en stor blomlåda på ca 1 m djup!!! Vi har ju nu sedan 11 år tillbaka flyttat till villa med stor tomt och jag håller med om att bland det jag eg saknade mest var att i morgonrocken kunna knata runt i trädgården, att inte behöva fixa till sig bara för att gå ut med fötterna i gräset.
Men vad jag eg ville komma till är att om jag någon gång tvingas flytta tillbaka till en lägenhet så kommer jag definitivt att försöka hitta en terrasslägenhet!
Tyvärr är det väl ofta så att man tvingas tänka om, tänka på ett annat sätt... Istället för en stor tomt på 2000 kvm så har man bara två kvm balkong att njuta av. Men jag har sett helt otroliga balkonger också, med en underbar odlarglädje!!!
Ezereht
06-04-2010, 12:23
Jag bodde i hus hela min uppväxt och när jag sedan flyttade till lägenhet trivdes jag aldrig om det inte var på bottenplan. Vet inte hur det känns för dig eller var du bor, men jag kommer aldrig mer vilja bo i en lägenhet osm inte har uteplats och är på bottenvåningen. Runt uteplatsen kan man göra ganska bra guerilla gardening hehe. Här är huset skötsel gemensam så jag har odlat på runt hela huset. Alternativet kunde väl möjligen vara sån terass då.. hm. Men jag hoppas jag slipper välja och att om vi flyttar att det igen blir bottenvåning med uteplats.
Visst är det jobbigt att flytta från sin trädgård! En kolonilott behöver inte vara så dyr om du inte vill ha en med hus på. Jag tycker vår lilla lott utan hus är en liten oas, när vi hyrde hus var det roligare att odla där, för det var ju vårat eget! Frösådder har jag inte orkat på många år, men man kan ju faktiskt begränsa sig. Odla bara några få saker, några fröer, för att få uppleva känslan av groddar som sticker fram. Odla basilika, persilja eller något annat du kan ha i köket. Lycka till med livets vändning
Överbölingen
06-04-2010, 22:17
Jag känner mig nedstämd av din situation. Det är grymt. Flera trädgårdsvänner av båda könen har hamnat i den här situationen. Men det måste accepteras. Det må vara förhållanden eller ekonomien som knäcker en entablerad trädgård och våra trädgårdshjärtan. Men att hamna i en lägenhet är inte en dödsstöt. Det är en utmaning. Genom forumen har jag upplevt att vänners hopplöshet har vänt till entusiasm efter en tid. Trädgården har blivit aktuell igen. Sökandet av rätt boende har till slut i många fall gett en bra utdelning. Det är svårt att se frammåt. Specielt om frammåt är ett par år. Men det gäller att bita ihop.
Det här fixar du. Inse faktum och blicka frammåt. Nästa dag är en ny möjlighet.
skogstroll
07-04-2010, 08:35
ledsen för dig verkligen, men det är ju bra att du ser positiva sidor också. Jag måste säga att det inte var helt fel att bo i lägenhet heller, finns så mycket man kan göra på balkong, uteplats, i blomlådor och med belysning inomhus. Nu har jag massa tomt att göra något av och det kan också vara lite jobbigt men det vet du väl. Jag har odlat orkidéer inomhus med belysning, tokodlat i blomlådor, varit med i bostadsrättsföreningens trädgårdsgrupp där vi planterat massa blommor på en mörk innergård på Söder... så nog behöver man inte ge upp odlandet inte!!! Kolonilotter finns ju också!
theseraphim
07-04-2010, 08:42
För några år sedan skaffade jag en större kolonilott, ägdes av kommunen, kostade ca 500:- per år. Fanns inget direkt växthus eller så utan en bod med hemmabyggt drivhus av gamla fönster. Hela tomten låg på runt 100kvm så det var billigt och ingen kö var det heller.
Med färsk erfarenhet av att lämna en trädgård är det lite bittert om våren. Det enda sättet är nog bara att släppa taget och glömma, jag försöker se det som att jag skapade ett bestående verk som nästa person kan få njuta av. Det vet man ju inte om det blir uppskattat, men man kan hoppas! Jag saknar min trädgård mer än exet, men det är bara något som trädgårdsfanatiker kan förstå =)
Det jag lärde mig var dock att alla trädgårdar är inte lika, det räcker inte med kvm, jag skulle tagit en lägenhet istället och letat lite lugnare, min tomt nu är jag rätt ambivalent för, men det kommer nog igång. I tätorter behöver man en bit natur, här finns inga parker, men det kan ju vara ett alternativ. För min del är det mest friden jag behöver, och den kan man få i en park eller skog också.
Hoppas att du hittar något som kan fylla din tid och ge dig den stimulans du behöver.
lilla mamma
09-04-2010, 09:59
Sörj inte, gläds. Balkongen har plats för trådgårdsglädje- tro mig. Flyttade från vårt hyrda ruckel i december. Nu gräver jag i min nya trädgård på några kvadrat och det är underbart. Tänk på allt oälskat du slipper odla. Kirskål Kvickrot och snigeljävlar. undefined
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|