Full version: tina upp komposten
joulanta
Funderar på att tina upp min varmkompost, den gick inte att hålla igång när det blev - 35 grader.
Tänkte sätta dit en kupevärmare som jag hoppas ska kunna tina upp den så jag kan "mata" den klart innan det är dags att tömma i blombänkar.

Jag bor i norrland så det är kvar länge innan det är dags för vårgrävning.

Är det nån som har provat tina en stelfrusen kompost??
Anders Roslagen
Om den börjat tina lite och det inte är så kallt i luften längre så får den fart om den får urin. Osvikligt!
joulanta
Var och skottade fram min kompost idag, den var helt översnöad syntes bara en liten förhöjning där locket var. Glad blev jag när jag öppnade den och såg att den hadde tinat upp alldeles på egen hand. Hällde en hink varmvatten blandat med kompostmedel över den så nu borde den kkomma igång eller va tror ni
Bassam
Hej
Varför använder du varmt vatten.

Hej
Varför använder du varmt vatten.Obs om du använder varmt vatten så du ska döda maskar som är bra för jord.

H:Bassam

Crazy4Flowers
Jag slängde i en hink i kompsten idag och blev glatt överaskad, det var bara halva kvar, nu har den kommit igång efter kylan det var nästan fullt upp till locket för ett tag sedan. Det där med urin och hästskit är toppen, ska ha in det och så lite halm och barkmull för att luftens skull, läste att kartong är super att ha i om den är blöt och det brukar alltid min vara eftersom jag nästan bara har i matrester (Fy på mig) så snart jag kan ska jag samla på mig mask från en kollega och kasta i också dom är kanon på att arbeta i komposten.
skogstroll
CITAT (Crazy4Flowers @ 08-04-2010, 15:00) *
så snart jag kan ska jag samla på mig mask från en kollega

han kanske borde tvätta sig lite mera sick.gif
joulanta
Trodde inte det var farligt för alla djur i komposten med varmt vatten eftersom det blir kokhett i den då den funkar som den ska. Har aldrig sett mask eller annat när jag har jobbat med min kompost.
Har ni mask i eran? Trodde inte att dom trivdes i varmkomposten.
ingrid fuxwall
CITAT (joulanta @ 08-04-2010, 21:43) *
Trodde inte det var farligt för alla djur i komposten med varmt vatten eftersom det blir kokhett i den då den funkar som den ska. Har aldrig sett mask eller annat när jag har jobbat med min kompost.
Har ni mask i eran? Trodde inte att dom trivdes i varmkomposten.

Självfallet är varmkomposten full av maskar. Om det är mindre bra med varmt vatten får vi låta proffsen svara på
Bassam
Hej
komposten. BEHÅLLER INTE BARA MASKAR, de behåller många nyttga insekter som hjälper material i komposten vända sig till bra näring.

Obs
jag ska fråga er hur material som lägga i komposten vända sig till komposten, även om varm komposten, det är nyttiga maskar och insekter och ohyra som vänder material till komposten.

officinalis
Jag tror inte en vanlig trädgårdskompost uppnår så höga temperaturer. När man pratar om 70 grader är det oftast inuti stora gödselstackar, dvs. bajs (från häst, nöt osv) och strö (halm, sågspån)
anki/ronninge
hej!
har haft varm kompost i många år nu och faktiskt så har den frusit till nästan varje vinter.
men jag öser på men mat rester iallafall och när våren kommer så
får jag pyssla lite för att få igång den igen.

Dels få den att torka upp lite och dels få igång processen.

Blandar i träspån ifrån vedkapningen, för att få den lite mer torr,
sedan på med jord, mycket jord och blanda. Sedan brukar jag lägga frigolit skivor ovanpå,
för att få upp lite värme och då och då röra om!

det brukar gå bra!

Annie-72
Min varmkompost fryser också i princip varje år men nu har den tinat. Jag fortsätter att fylla på som vanligt men är nu nogrannare med att lufta igång den och tillsätta mer kväverikt material och sedan kutterspån/stallströ.. Så nu känner jag att värmen tar vid i komposten igen.. Jag finner aldrig heller speciellt mkt mask i min kompost då det blir för varmt i den men mkt andra små kryp som sköter sitt arbete galant...
Crazy4Flowers
Masken håller sig till områden som är mindre varm om man har mask i den. Förra året var det katastrof med min kompost, hämtade mask hos min kollega, typ lövmask, snabba röda rackare. Gjorde ett område åt dom på ena sidan, men väntade nog inte länge nog utan fick ge upp men den var nog på god väg. Tömde den grävde ner allt i grävda diken och fyllde på med jord uppepå, spännande att se hur det gick med det. Komposten tvättades och jag la i masken som jag plockade ur och lite annat som inte var förstört, hoppas det gick lite bättre denna gång, placerade även komposten lite längre från huset.

Skaffade kompostmask, kom då på att det eg. inte är någon speciell mask = dumt att köpa.
Testade att göra en hink som dom fick bo i och faktiskt så fungerade det rätt bra, men det var då sent på året och småflugorna hade sin "period" så det gick inte att ha den inne som jag hade tänkt, skulle ha haft bättre lock. Så hinken åkte ut och sedan så vart det för kallt, hälde resten i komposten och fick då hoppas att lite ägg och kanske några stackare överlevde. Skulle vara spännande att mata mask igen för det verkade fungera rätt bra bara man startar lite långsamt och matar dom med rätt saker. Det blir mycket snabbt jord av matresterna.

Kolla på Youtube där finns massor med filmer om hur man gör.
Om jag fattar allt rätt så skulle det eg. fungera rätt bra att ha en hink i marken, då kommer de maskar själv dit som vill jobba i komposten, eller så bara för att samla på sig lite "bra" mask. Ska nog försöka mig på lite mera tester i sommar.
Crazy4Flowers
Är fortfarande helt paff på hur komposten kan ha sjunkigt ihop så mycket bara för några veckor sedan började man bli orolig att det skulle bli fullt, så nära locket var man med resterna. Bara den vart varm igen så vipps så försvann allt den vart nästan tom!!! Kan inte begripa hur det är möjligt, den verkar ha blivit rätt varm också det ryker ur den lite och jag tycker inte att den luktar så illa, fast det är nog bara jag för alla andra tycker den luktar sååå illa. hihi allt är ju relativt.
Annie-72
CITAT (Crazy4Flowers @ 19-04-2010, 11:58) *
Är fortfarande helt paff på hur komposten kan ha sjunkigt ihop så mycket bara för några veckor sedan började man bli orolig att det skulle bli fullt, så nära locket var man med resterna. Bara den vart varm igen så vipps så försvann allt den vart nästan tom!!! Kan inte begripa hur det är möjligt, den verkar ha blivit rätt varm också det ryker ur den lite och jag tycker inte att den luktar så illa, fast det är nog bara jag för alla andra tycker den luktar sååå illa. hihi allt är ju relativt.

Klart vi inte tycker våra komposter luktar det är ju ren svart mylla (läs trädgårdsguld) vi tömmer ur.. Jag fullständigt äääääälskar min kompost..
Pauline/Sthlm
Som sagt - kärlek äääär det. Min förra var en hus-ärvd något bedagad Greenline med ett par trasiga lås så sidorna bände i sär lite om man knuffade på den, liksom på vintern när den frös (vilket förstås skedde fortare än i en med hela fästen). Hade då bara trädgårdsrester och vegetabiliskt från köket i, av egen tradition och ovilja till fler odjur än rådjuren i trädgården (vill fö inte ha dem heller).
Har i princip inte haft problem med för torrt eller vått fastän jag bara lägger i och rör om. Lite torrt eller färskt gräs eller grönrens fr trädgård någon gång kanske men aldrig med vetenskap.

Ledsnade hur som helst på den trasiga i fjol och köpte ny, blandar nu det mesta fr köket med lite jord från trädgårdskomposten + en säck löv som stått och halvjäst sedan i höstas - nu har det tinat bra och ryker minsann! för första gången, mer än kroppsvarmt iaf. Maskarna har alltid gjort sitt i bra tid förr men nu är det Fart och de tycks klara sig fint. Luftar och har mig.
Är uppvuxen med bekvämaste sortens vegetabilisk kökskompost på villatomt: Allt i en hög under en gran där ingen går, rör om någon gång om året, använd jorden underst om du behöver.

Osså ut med resultatet, att lätta upp keramikerleran jag har under grästorven och i rabatterna!
rose.gif
joulanta
Köpte en jordtermometer i vintras som jag stoppade ner ordentligt ca 30 cm ner i komposten och till min glädje det är + 60 grader i den. Märks för det ser ut som aska innan jag rör om den.
Tror det var en massa kaffesump som gjorde att den vakna ordentligt. Hittade ett kilo gammalt kaffe som jag kokade i en gryta och när det hadde svalnat hällde jag blandningen i komposten. Nu ryker och pyr den. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon