Peztis
Köpte några kvistar med ormhassel på ICA till påsk, dessa har ju nu till min glädje fått rötter!

Tänkte bara plantera dem i plantjord sanrt, när det blir lite varmare får de flytta ut på tomten och sedan planteras när jag fixat iordning ett ställe jag tänkt mig.

Vill den stå skyddat? Såg en som stod i en innergård och den var gigantisk!
malarmaster
Den kan du sätta nästan var som helst. Det är ju en variant på vanlig hassel.Men stor blir den så sekatören gäller med jämna mellanrum.Min är ympad så om du lyckas med dina så slipper du i alla fall vildskott från roten.Snyggast är dom på vintern då grenverket syns tydligt,bladen döljer ju det mesta annars.min står precis utanför mitt fönster vid datorn o där är fullt med hängen i den nu. Ulf
Eva i Höga
Så kul för dig, hoppas du lyckas med den! Jag hade en ormhassel en gång och var jätteglad för den men "någon" körde för nära med gräsklipparen. Och det var med flit! ranting.gif
Sussie F-Flower
Vad kul! Grattis! smile.gif
Ormhassel wub.gif ska även planteras hemma hos mig denna vår, men jag var så klantig att jag beställde Trollhassel från handelsträdgården... Tack och lov så har träden inte kommit än, så det borde gå bra för mig att ringa och ändra.. imorgon...

Vet du, jag har för mig att jag har läst för något år sedan, (det var då jag blev så förtjust själv..) att man inte KAN ta stickling av ormhassel. Utan att det måste till en ympning! Om en rotad stickling av ormhassel tar sig, så blir grenarna raka... ( g.gif )
Känner mig dock inte helt 100 säker att jag har uppfattat rätt..

Men naturligtvis så måste du ju plantera dina kvistar, i vilket fall, om dom har fått rötter!!!
-Gud, så spännande... wub.gif

Jag hoppas innerligt att jag har fel yes.gif .

smiley_small_hug.gif
Bassam
Hej
Det kan inte ta sticklingar från ympade växter, de kommer inte tåliga som mamma .
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
om jag vet historien rätt (annars får någon rätta mig) så hittade man en muterad gren på en vanlig hassel i England (det var då ormhassel man hittade). denna muterade gren har man sedan sticklingsförökat upp så att den har sprids sig. en stickling har ju samma gener som moderplantan.

att man ympar den är väl just för att det ska gå snabbare och ökad tålighet.
Peztis
flaxss, ja jag har också läst och hört om att det eg är frågan om en sjukdom.

Hemskt egentligen vad vi människor gör - främjar sjukdomar och vanskapelser hos djur och växter för att vi tycker det är VACKERT!
Vi kanske borde börja med att acceptera dei hos mänskligheten...
Sorry, nu bidde det OT.

Hassel är so jag förstår det väldigt tåligt och ormhasselns benägenhet att skjuta både skott och fina rötter borde ju tyda på en viss härdighet. Så varför ympar man då in ormhassel på vanliga hasselrötter?
Jag köpte en ormhassel för en hel del år sedan men klanatde mig och planterade den inte tillräckligt djupt och tänkte inte på det där med rotskott. Ormhasseln tvinade men den normala hasseln trivs och mår fint. Det blev ju inte riktigt som jag hade tänkt mig men nu får den stå där.
Alexander-VG-zon3
det är ju ingen sjukdom utan en mer förändring av en gren. samma sak som med en del brokbladigaväxter.

att man ympar är som jag skrev att den ska bli tåligare och att produktionen ska gå snabbare/bättre/säkrare. fördelen med rotäkta är väl just att man slipper skott med vanlig hassel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon