bouxesa
Eftersom jag är en ganska nybliven husägare har jag ganska liten koll på trädgårdar och odling.

Jag har en liten gräsplätt på ca 6*7 m som såg bedrövlig ut innan sommaren. Jag skulle vilja fräsa jorden och så ny gräsmatta samt jämna ut ytan. Är det rätt tid att göra detta nu?

/babbis
Aqvakul
Maj är en lämplig månad, möjligen i slutet på april i Skåne. Jorden ska ha hunnit bli tillräckligt varm, men helst ha kvar en del fuktighet efter vintern. Augusti-september brukar vara en ännu bättre såtid, då det nästan alltid är fuktigare då. Men då har du ingen gräsmatta förrän nästa vår.
bouxesa
Hej igen.
Ledsen att jag glömde nämna denna lilla detalj. Men jag bor i stockholmsområdet. smile.gif
Jag tänkte även plantera ett fruktträd och några bärbuskar. Det jag har läst är att man ska plantera dessa så snabbt som möjligt när jorden tillåter. Så ska jag kanske vänta med allting till mitten av maj istället?

ingrids
Det råd du läst gäller i första hand barrotade växter, krukodlade träd och växter kan du utan problem plantera till midsommar (ännu senar kan vara lite riskabelt om de ska hinna etablera sig innan vintern men brukar gå bra ändå).
KarinSKARA
Eftersom det är en så "liten" gräsyta tycker jag det låter lite onödigt att fräsa den. Toppdressa med jord, djupare där det är hålor, så nytt gräs och njut av gammal + nya grässtrån som kommer att bli minst lika bra men kräva mycket mindre arbete.
Gräs växer inte fören det är +5 grader även på natten så ännu kanske det är i tidigaste laget även hos dig.
Krukodlade växter går att plantera ända in i Augusti bara man vattnar ordentligt vid torrperioder. Fast bäst är före midsommar.
Tänk på att de flesta bärbuskar blir ca 1,5 meter i diameter.
bouxesa
Det är det som är det jobbiga. Man måste välja bort vissa sorter bara för att man inte får plats med allt. Men då vet jag att man kan vänta ett tag till innan det blir för sent. smile.gif

Nu måste jag fråga ännu en sak.
Jag har kontaktat Zetas angående ett äppelträd och tyvärr hade de inga svagväxande familjeträd iår. tror ni att ett normalväxande variant blir för dominerande på gården?

ingrids
Varför inte fråga i en annan handelsträdgård istället? De flesta kan om inte annat ta hem.
KarinSKARA
Hörni i Stockholmsområdet!!! Finns det inte andra plantskolor än Zetas? Deras priser är ju skyhöga thumbdown.gif

Du kanske kan få tag på spaljeformat äppleträd, (vet inte om det finns som familjeträd) svagväxande rot behöver du nog ha på så liten yta. Träd blir stora med tiden flirting.gif
bouxesa
Jo det förstås. smile.gif jag valde zetas helt enkelt för att jag blev rekommenderad det och har läst bra saker om dom. Finns det någon som kan rekommendera någon annan trädgård/plantskola i Stockholmsområdet får ni jättegärna hojta till.
Bassam
Hej
Gräs frö kommer när marken bli varm men jag tycker om du göra under Maj för att undvika vårsolen, om du ska odla växter från krukor, du kan göra hela året utan problem (på grund att man kan behålla sugrötter friska), och jag ska säga finns bra plant skola i Sverige också i Stockholm som heter (Plantagen) .
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon