Jordgubbe
05-04-2010, 20:39
Jag tänkte fråga, ni som också odlar tomater i hink utomhus eller i växthus om ni brukar samplantera med något annat runt själva tomatstammen i hinken ?. Har sett att det är blivit vanligare och vanligare att utnyttja tomma jordytor och därför lite nyfiken på detta.
Malin_MeL
05-04-2010, 20:43
har inte testat själv, men har hört att basilika ska passa bra ihop med tomat. det ska jag testa i sommar.
malarmaster
05-04-2010, 21:06
Möjligt att det går att ha något typ kryddväxt eller liknande men jag tror tomaten gillar sin hink själv. Odlar tomater bara i hink,1 planta en 20 liters o jag tror inte något annat skulle trivas där då tomater kräver massor vatten o gödning o ogillar konkurrens från något annat rotsystem. Ulf
NattyFred
06-04-2010, 08:08
Jag tror inte heller riktigt på det där. Jag provade att samplantera basilika med mina tomater i bäddarna i mitt växthus, och resultatet blev inte särskilt bra. Både tomaterna och basilikan växte bättre när dom fick stå i separata odlingskärl.
Jag sådde några frön av koriander i en 20 liters tomathink. Koriandern växte sig enormt stor, kvävde nästan tomaten! Tomatjorden hade så mycket näring att det nästan blev för mycket för koriandern. Kryddväxter klarar sig i betydligt magrare jord.
Visst fick jag massor av koriander att äta, både blad och frön, så det var inte bara negativt. Tomater fick jag också...
I mina riktigt stora 20 l självvattnande krukor har jag ibland 2 tomatplantor. Det brukar gå bra om man beskär ordentligt. Jag tror inte på kryddväxter runt tomatplantan. Den behöver mycket näring. Jag brukar istället täcka med gräsklipp för att ge extra näring och skydda jorden från uttkorkning.
Hälsar Jennyn
susanneedgren
13-04-2010, 10:25
Tror som Jennyn att tomaterna trivs bäst ensamma. Dom föredrar nog gräsklipp.
Ska man odla basilika och koriander måste man ju gilla dom också, blä......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.