Anny
Söker en stege eller trappa för att få plats med många tomater. Såg en byggd i trä, som lutar/står mot en vägg men kan nu inte hitta nån skiss. Har försökt hitta på nätet men inte lyckats. Nån som har nåt tips ?
Malin_MeL
det finns en ritning på en odlingsstege i en av mina böcker, men tomater blir ju stora, den är mest för kryddor och annat smått tror jag.
vitavargen
Detta kan du titta på medans jag letar:

http://www.youtube.com/watch?v=LvI26x2m8KQ...feature=related
vitavargen
Detta blev det närmaste jag kom till en odlingsstege :

http://astanet.se/month/2009/05

(letade på youtube för nåt bättre men har inte lyckats än...)
Malin_MeL
det är samma stege som jag har i min bok, men hur skulle man kunna använda den till tomater?
vitavargen
varför går inte?

Storleken kan ju ändras?
Anny
Tack för er hjälp, så här långt. De tomater jag tänkt ställa på stegen är förståss de långa och kompakta tomatplantorna som t ex sorten Wilma och andra omkring 50 cm höga max.
Den stege jag sett tidigare hade något stöd i bakkant dock inte som en vanlig stege.
Men denna modell kanske kan vara en grund, som sedan görs med bredare steg och lite kraftigare i sin helhet. Men hur får man den att inte "hasa ner" utan stå stadigt och rakt ?
Malin_MeL
ja det e klart, de små kanske går bra, men jag tänkte främst på att de blir så tunga, även de små producerar mest om de får en ordentligt stor kruka, helst 20 liter.

ska du luta den mot en trävägg så kan du köpa nåt passande vinkelbeslag och skruva fast den i väggen för att hindra att den hasar ner.

ska du ställa den på gräs eller jord så finns jättekäcka spetsar som man kör ner i jorden och skruvar fast trät i
vitavargen
CITAT (Anny @ 05-04-2010, 22:55) *
Tack för er hjälp, så här långt. De tomater jag tänkt ställa på stegen är förståss de långa och kompakta tomatplantorna som t ex sorten Wilma och andra omkring 50 cm höga max.
Den stege jag sett tidigare hade något stöd i bakkant dock inte som en vanlig stege.
Men denna modell kanske kan vara en grund, som sedan görs med bredare steg och lite kraftigare i sin helhet. Men hur får man den att inte "hasa ner" utan stå stadigt och rakt ?

Fötterna kan man göra spetsiga. Där den träffar muren/väggen kan man spika två bitar tålig mjuk plast. Det hela blir stadigare.
Jordgubbe
Definitivt en stege du ska ha. Jag köpte en hylla förra året och och hade några olika sorters körsbärsomater, men alla växte på höjden och det slutade med att jag fick ta bort ett utav hyllplanen på den.

Sedan breder kronan ut sig ganska rejält också, så även om krukan är liten och man hade tänkt sig att ställa plantorna på rad kanske man får anpassa antalet plantor per hyllplan. Rekommenderat är också att använda lite tyngre krukor då plastkrukor lätt välter omkull vid flyttning eller blåst. Dessutom får man tänka på att om man använder mindre krukor, så torkar de upp snabbare om det är varmt ute. Så rekommenderat med någon form av vattenhållande material till/i jorgen.

Att bygga en stege av billigt virke torde vara billigast och då kan du ju modifiera den bäst du vill. För att den inte ska välta samma logik som för en vanlig stege, inte för stor vinkel, lätt gummerade fötter, säkerhetskedja och kanske ett par vinkeljärn att sätta fast i väggen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon