Stormhatt
05-04-2010, 21:22
Hej,
Håller på att bygga hus i fjällvärlden, zon 7. Har samtidigt byggt till en 20 kvm vinterträdgård, helisolerad med gjuten golvplatta/golvvärme. Tanken är att ha ca 8-10 grader på vintern, och använda rummet till relax, mys och växtlighet. Har planerat in sittgrupp och gasolgrill med fläkt för att börja grillsäsongen redan under vintern.
Vill ha en vinranka i kruka, är det möjligt? Har fått olika svar när jag surfat runt, men måste iaf testa. Ska jag ta en som är härdig i högre zon, eller spelar det ingen roll när det är inomhus? Har även tänkt på citrus och nektariner, samt blommande sommarblommor som svartöga, klockranka och liknande. Vad tror ni om det? Hur ska jag tänka/planera för att njuta fullt ut av min vinterträdgård året om?
Bifogar en bild på byggnaden just nu:
[attachment=48706:DSC00444_2.jpg]
Alexander-VG-zon3
05-04-2010, 22:17
vad är det för läge ? soligt eller halvskugga ?
är ca +10c max eller min temp ?
för växter som vill övervintra är det bra om tempen på natten ligger runt +1c +5c och under dagen ligger runt +10c +15c. dom behåller bladen vill ha extraljus så det är bra om du kan ge dom det med tanke på vintermörkret.
vinranka kan du odla i kruka, det funkar bra. och övervintras den i ca +10c är det istället bättre att du väljer en sort som vill ha så varm vintertemp som möjligt alltså du ska inte välja de härdigaste sorterna.
Citrus kan du också odla, de flesta citrusar som inte är tropiska kan du odla, exempel på dom du kan ha är citron, mandarin, kumquat, apelsin, kalamondin, satsuma. citrusar kräver mycket ljus på vintern för att må bra. och även dessa mår bra av att komma ut under sommaren (sålänge det är frostfritt ute). citrusar vill ha jord med lågt ph. och ges näring under tiden dom växer ca 3-4gånger per månad som dom då växer.
Nektarin kräver ganska stora krukor, vill gärna övervintra lite svalare än +10c mer runt 0c +5c. men skaffar du sorter som ger tididgskörd och som blommar tidigt. så kan du odla dom ute under sommaren och sedan hoppas på skörd innan frosten och då ha dom ute ett par veckar under hösten-förvintern. då får dom vintervila ute och sedan ''vår'' inne och dom kan då börja att växa och blomma tidigare. nektarin vill ha lucker och kalkrikjord och vattnas och ges näring regelbundet under tillväxtsperioden.
andra växter du kan odla är oliv, fikon, japanskmispel, kiwi, änglatrumpet, rosor, blåpassiflora, trillingblomma, nerium, palmer, kamelia, kryddväxter, kaktusar och suckulenter m.f
och diverse sommarblommor borde gå bra där.
Stormhatt
05-04-2010, 22:32
Tack för ditt svar!
Långsidan med flesta fönster ligger i rakt östlig riktning, söder är där dörrarna är. Har inga träd inom 50 m som skymmer.
Vi har bergvärme och gjuten golvplatta. Dock har vi inte haft den färdigbyggd och testad i vinter, men den håller värme utan problem. Det är nog upp till oss, vilken värme vi vill ha. Men jag tror nog att jag lutar åt lite mer än +8, så man kan njuta av rummet även på vintern. Snön kommer i oktober och stannar till maj så rummet är mest till för min egen överlevnad.
Jag ska kolla igenom dina svar och surfa runt lite/läsa på om de olika förslagen.