Anna i Mälardalen
Hej
Funderar på att köpa en vanlig häckplanta av slånaronia (som blir 2-3m hög) för att stamma upp själv.

Funkar det?
Är det svårt?
Tar det lång tid innan busken ser ut som ett träd?
Hur bred kan man hålla "trädet"?
Finns det någon sort aronia som är bättre än någon annan att stamma upp?
Är det ett jättejobb med klippning att hålla busken som ett träd?
Har någon nå´n bild på en själv uppstammad aronia 5-20 år?

Tack på förhand!

Anna i Mälardalen
Hmmm hmmm
Ingen som vet?

Bassam
Hej

Aronia är häck som häckar så de kan inte stämma själva .
H:Bassam
Hans i Värmland
Vi har 2 sorters Aronia här i Sverige-för närvarande- och ingen av dem ger EN stam-de ger många och blir buskiga. Vackra höst och sommar,fina bär - men stam-NEJ. Pröva något annat.
Åsa, mälardalen zon 2
Det säljs uppstammad Aronia i handeln men jag tror att de är ympade på någon grundstam, tyvärr vet jag inte vilken.

+Det finns fler Aronior än 2st i sverige (önskebrunnen har 5 sorter på postorder 2 är visserligen korsningar, Hortogreen har en sort och det är inte samma som någon av önskebrunnens och fler kan man hitta i beställningssortimentet i trädgårdsbutiker)
Huggorm
Man borde naturligtvis kunna stamma upp dom genom att plocka bort alla nya skott som kommer från basen. Det vore ett intressant projekt, ett aroniaträd skulle jag gärna ha själv. Jag skall göra samma sak med en hassel som jag planterade i fjol.
Huggorm
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-04-2010, 09:19) *
Det säljs uppstammad Aronia i handeln men jag tror att de är ympade på någon grundstam, tyvärr vet jag inte vilken.

+Det finns fler Aronior än 2st i sverige (önskebrunnen har 5 sorter på postorder 2 är visserligen korsningar, Hortogreen har en sort och det är inte samma som någon av önskebrunnens och fler kan man hitta i beställningssortimentet i trädgårdsbutiker)

Det måste vara korsningar eller liknande, det finns bara två sorters Aronia, Aronia arbutifolia och Aronia melanocarpa. Eventuellt kan man räkna hybriden mellan dem, Aronia prunifolia som egen art, forskarna är väll lite osäkra.
Åsa, mälardalen zon 2
Hans skrev att det bara fanns 2 SORTER han sade inte ARTER. Namnsorter ÄR sorter.
Anna i Mälardalen
Hej
Hittade denna länk
http://koti.kapsi.fi/~titenno/taimisto/puuvartisgalleria.php
tittade på bilden Aronia Prunifolia-ryhmä 'Viking'
Tror ni denna aronia är ympad?
Eva 33c
Jag hade en uppstammad Aronia ett tag. det var en stickling jag tagit från mina aronia häck (Aronia melanocarpa elata e-planta) en gång, planterat ut och glömt bort. När jag hittade den så hade den ett skott rakt upp och då lät jag den växa så och tog bort nya skott från marken och längs stammen. Den blev ett litet träd faktiskt, men jag skötte den halvhjärtat och den dukade under vid en snödämp. Stammen var inte tillsräckligt stabil för den krona jag låtit den utveckla så den blev helt sned. Men med att stöd och lite regelbunden ansning av kronan hade den nog kunnat utvecklas fint.
Kanske gör jag om försöket...
Anna i Mälardalen
Oj! Tack för det svaret!
Då vet jag att det går!
Hur bred "ville" kronan bli?

Jag skall bege mig ut i plantskolorna nu i vår och kolla/fråga efter
Aronia x prunifolia 'Aron'
Den beskrivs ofta som "Litet träd eller buske" på planskolorna på nätet (tex www.hornsjonsplantskola.se)
Står inget om ymp.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon