Lingontårta
06-04-2010, 00:28
Hejsan allesammans!
Jag tänkte försöka mig på att ta sticklingar av buskar jag har i trädgården. Nu vet inte jag om det ens är möjligt eller hur jag ska gå till väga. Fungerar det att ta sticklingar av schersmin och smällspirea? Kan jag göra det nu innan snön försvunnit? Kan man ta typ toppsticklingar av spirean (den är rödbladig) eller är det bara rotskotten som kan bli nåt?
Tacksam för hjälp till en förvirrad själ

.
//tårtan
Sticklingar tar man normalt på senhösten eller tidig vinter när växten har gått i vila.
Men du kan ju alltid prova och se vad som händer... Funkar det ås är det ju jättebra! Funkar det inte så får du prova i höst i stället.
Du kan ju säkert prova med avläggare också, dvs vik ned en gren mot marken, skrapa av lite av barken på nedåtsidan och lägg en sten eller likn som tyngd så att det ligger i jorden ordenligt. Har du tur bildas det då rötter och när dessa är kraftiga klipper du av grenen och planterar på valt ställe.
Hej
Det är bästa tid att ta sticklingar på höst på grud att på den här tiden, de har mycket näring , du kan spara dom på svala och mörk stället.
H:Bassam
pebblelake
06-04-2010, 19:00
Båda sorter du skrev om går bra att ta i början på juli,Tag ca 1,5 dm grenad kvist av fjolårsved reducera bladmassan till ca tre blad och stick resten ca 3/4 delar i porös fuktig jord täck med plastpåse med hål i. håll fuktigt. Inga problem båda rotar sig lätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.