lolli81
Hej!
Jag hoppas innerligt att någon kan hjälpa mig med mitt myrproblem i trädgården. Det är så att jag har mängder med rödmyror i både gräsmatta och planteringar. Ibland känns det som att det inte spelar någon roll var jag sätter spaden så väller det upp ilskna myror och jag skulle vilja bli av med dom. Jag har en dotter som nu är snart ett år och kryper omkring i trädgården och jag kan ju därför inte använda mig av bekämpningsmedel typ Myrr.
Hemska tanke om hon skulle sätta sig i någon av alla hundratals stackar och bli full av dessa svidande varesler. Någon som har något bra tips? /Linda
theseraphim
använd myrr som blandas upp med vatten och vattnas ut på de små kräken, gör det på kvällen när barnet nannar så är det klart nästa dag.
hattstugan

Fick tipset om att vattna med vanlig Gulsåpa-blandning! Och det fungera bar på myrorna för det gillade de inte alls utan flyttade någon annan stans!

Hade Stackmyror i ena rabatten och myrr fungerade inte så bra på dom men det gjorde såpan!

Såpan är ju inte farlig för miljön heller!

Lycka till med myrbekämpningen/hattstugan
Micke
Man kan också prova på att laga en femprocentig blandning av såpa och paraffinolja (2,5 procent av vardera) i varmt vatten och vattna där man ser att de har bon. Brukar funka bra i gräsmatta enligt mina erfarenheter. Men den blandningen ska man undvika att använda på stenar och stenläggning, eftersom det tar rätt lång tid innan paraffinoljan försvinner från stenytan. Helt okej förstås om man tycker om oljeblanka stenar... happy.gif

Micke

PS. Paraffinolja används för vårbesprutning av fruktträd, dvs finns i de flesta välsorterade trädgårdshandlar.
Emelita
Har hört att Fun Light kan döda myror.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_milj...ticle407917.ece
lolli81
Tack för alla svar! Nu borde jag allt få bukt med de små svidarna i år smile.gif
Nettan8
CITAT (Emelita @ 06-04-2010, 20:44) *
Har hört att Fun Light kan döda myror.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_milj...ticle407917.ece

Wow! Det där lät ju toppen!!
vips
Vattenkokaren är mitt vapen. Hittar jag en myrstack med rödmyror i gräsmattan häller jag på kokande vatten, brukar göra susen. Enda nackdelen är att det blir en liten brun fläck i gräset efteråt...

/magnus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon