Hej!
Precis som många andra här så börjar jag få fullt innomhus av alla sådder. Har fortfarande lite perenner som jag skulle vilja så. Fungerar det att så dessa i krukor och ställa ut redan nu och sedan låta de stå tills de gror av vårvärmen? Det är frön som inte ska kräva kylperiod för att gro.
Eller är det bättre att vänta och så dem i maj/juni när det är varmare ute?
Har köpt på mig alldeles för mycket frön och självklart vill jag så alla, har en helt ny tomt att fylla!
Eva 33c
06-04-2010, 16:01
Det går alldeles utmärkt att så perenner och ställa krukorna utomhus. Själv sår jag nästan alla perenner och ställer ut på det sättet. Har alldeles för fullt inne för det mesta med tomater och sommarblommor för att kunna offra plats för perennerna.
Du kan så nu eller senare, de kommer att gro när temperaturen för varje sort är den rätta. En del perenner gror redan vid temperaturer på 10 grader och andra väntar på sommaren. Här i zon 5 gror det i mina utekrukor som tidigast i slutet av april eller början på maj.
Även om de inte behöver en kallperiod så tar de inte skada av det heller.
Det gäller bara att inte glömma bort sina krukor så de torkar ut i vårsolen, en skuggig plats är oftast bäst.
Hej
Prenner som behöver kallperiod , det är bättre om du kan så dom ute under vinter för att de är ibland hinner att ge blommor på samma år. .
H:Bassam
Hej!
Kan man göra så med alla perennfrön?
Fryser de inte bort?
Är vattning det enda man behöver tänka på?
Åsa, mälardalen zon 2
12-04-2010, 06:01
Många perenner har frön som måste gå igenom en vinter för att kunna gro så nej de fryser inte bort. Så enormt mycket vattning brukar de inte behöva när det är riktigt kallt. Sådderna får aldrig ställas i gassande sol dock.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.