LisaMedBalkong
06-04-2010, 11:52
Hej trädgårdsvänner!
Ska flytta till en lägenhet med balkong för första gången i mitt liv...
Balkongen är en hörnbalkong i söder. Enligt tidigare hyresgärst blir den mycket varm på sommaren. Vilka växter tål en sådan miljö? Pelargoner hade jag tänkt så, plus att jag gärna vill ha lavendel i stora krukor.
Utöver detta vill jag gärna odla något mer lättodlat. Helst inget som är jättekänsligt för uttorkning... Odlar gärna något ätbart (tomat vore trevligt, men har hört att dom är väldigt känsliga för att torka ut). Är även nyfiken på lite större växter - vore roligt med en lummig balkong.
Blir glad för tips om stora växter alternativt ätbarheter som tål en norrländsk sommar.
Tack på förhand!
Lisa
ingrids
06-04-2010, 13:03
Har erfarenhet av balkong i Stockholm och trädgård (typ) i Umeå och kan försöka para ihop de två. Det som är viktigt på en varm balkong är stora krukor, helst med vattenmagasin, till de växter som inte är väldigt torktåliga. I en rejäl hink eller kruka med vattenmagasin kan en tomat klara sig ett par dygn utan att torka ut. Stora blad ger lummig känsla, men tyvärr också mer torkkänsliga växter. Höga någorlunda torktålig gräs är kanske ett bättre alternativ om du vet att du far bort längre än en vecka. Timjan är ganska torktålig och trevlig. Smultron borde du kunna odla utan problem, även om de behöver en del vatten. Det mesta, förutom rent tropiska växter, tål en norrländsk sommar alldeles utmärkt. Problemet kan vara att allt inte hinner utvecklas klart. Mycket tål också en Norrländsk vinter i kruka om krukan är isolerad.
Alexander-VG-zon3
06-04-2010, 13:38
de flesta kryddväxter, speciellt de från medelhavsområdet tål högvärme och viss torka.
citrus, fikon och oliv är andra växter som tål hög värme och mycket sol. tål viss torka också. håller inte balkongen frostfritt på vintern så går det att övervintra dess inne i rumstemperatur och mycket ljus plis extraljus. hade du tänkt hålla balkongen frostfritt kan dom stanna kvar där åretrunt. dessa växter blir stora med tiden och ger frukt.
vill du ha nåt som växer snabbt och blir lummigt och stort kan du testa olika klätterväxter som klockranka, passiflora, trillingblomma, ipomoea dock dessa är känslig för längre torka men tål ljus och värme. gör dom som ingrids beskrev med stora krukor som har vattenresovar i botten bör det kunna hållas fuktigt.
vill du ha växter som växer snabbt och blir stora kan du testa änglatrumpet, datura, trädtomat, canna, dahlior dessa behöver dock fukt och samma gäller som för klätterväxterna. näring vill de ha mycket för att bli fina.
LisaMedBalkong
06-04-2010, 16:19
Tack för tipsen! Krukor med vattenreservoar kanske är något att investera i... Ska kolla upp de växter ni nämnde. citrusträd och torktåligt gräs låter definitivt som en plan:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.